Clipperek: az utolsó is leszállt

iho/repülés   ·   2011.10.28. 08:30

A kansasi Wichitából feszálló csapat- és teherszállító repülőgép nem véletlenül hasonlít a jól bevált Boeing 737-700-as sorozatú utasszállítókra: a C–40A Clipper alapját éppen ez a gép adja. A beszerzés során a cél egy olcsó, s könnyen üzemeltethető repülőgép megvásárlása volt, mely képes a McDonnell Douglas C–9B Skytrain II-esek kiváltására – melyek viszont a DC–9-es utasszállítók speciális változatai.

A 166696-es lajstromszámú, jelenleg utolsó C–40A Clippert várhatóan követik majd újabb példányok: az eredeti tervek mind a 29 C–9B felváltásáról szóltak (24 gép eredetileg is C–9B-nek épült, míg ötöt használt polgári DC–9-esekből építettek át), melyek a haditengerészetnél és a tengerészgyalogságnál szolgálnak.

A személyszállítás mellett cargogépként is üzemelnek a Clipperek <br>(fotó: navy.mil)

A most átadott gép először a San Diegó-i North Island Haditengerészeti Légitámaszponton doglozik majd, a haditengerészet 57. Logisztikai Támogató Századának (VR-57 „Conquistadors”) kötelékében. Hivatalosan a Clippert a VR–56 „Globemasters” kapta meg, mely a virginiai Oceana támaszpontján működik, de itt még nem készült el az új típus üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztés – nincs kész a megfelelő méretű hangársor. Az építkezések befejeztéig az oceanai Clipperek más bázisokról és századok állományában szolgálnak.

A haditengerészet 1997. szeptember 3-án rendelte meg az első két C–40A Clippert, majd 1998–2004 között apránként újabb hetet, 2008. november 13-án kettőt, és végül 2009. december 14-én az eddigi utolsó gépet. A 12 gépet a VR–56 és a VR–57, a jacksonville-i VR–58 „Sunseekers” és a Forth Worth-ben dolgozó VR–59 „The Lonestar Express” használja majd.

Lassan búcsúznak az öreg C–9B-k is <br>(fotó: navy.mil)

Kapcsolódó hírek