D típusú Wattson e-iskolabusz a Thomas Built Buses jóvoltából

iho/közút   ·   2025.10.24. 16:00
_iskolabusz_

Az első megrendelők 2026 végén vehetik át az új konstrukciót.

Bemutatta új modelljét az észak-amerikai iskolabuszgyártó Thomas Built Buses (TBB). A cég a Daimler Truck Specialty Vehicles egyik részlegeként valósította meg az elektromos, Saf-T-Liner eHDX2 Wattsont. Az új buszra ez év végétől vesznek fel megrendeléseket, az első kiszállításokat pedig 2026 végére tervezik. Nem ez az első e-busz a TBB-től, hiszen a cég már 2018-ban bemutatott egy elektromos iskolabuszt, méghozzá a Proterrával együttműködve, és már idén is bemutatott kettőt: egy-egy C (C2 Jouley), illetve D típust, utóbbi az EFX2-es. 

Az e-iskolabuszok egyre népszerűbbek az Egyesült Államokban. Idei, összegző adatok még nincsenek, csak tavalyiak: a múlt év végéig több mint 13 ezer 759 elektromos iskolabuszt helyezett üzembe 1572 iskolakörzet és flottaüzemeltető – méghozzá a WRI által támogatott Elektromos Iskolabusz Kezdeményezés (Electric School Bus Initiative) program keretében.

A gyártó HDX2 platformjára épülő Wattson az észak-amerikai „tömegközlekedési stílusú” buszok népes táborát gyarapítja. Erre utal az orrész függőleges kialakítása, a nagy üléskapacitás és a vezető elé táruló széles panoráma. A Wattson fejlesztése során széleskörűen kérték ki az iskolai körzetek véleményét, hogy az új típust zökkenőmentesen illeszthessék be a meglévő e-iskolabusz flottákba.

A busz lelke az Accelera 14Xe hajtáslánc; ez egyetlen egységbe integrálja a motort, a sebességváltót, a hátsó futó- és a differenciálművet, továbbá a teljesítményelektronikát. Ez a konstruktőri megközelítés a bonyolult mechanikai megoldások számának csökkentését, a karbantartási igények mérséklését és a vezetési teljesítmény javítását célozza. A buszt 246 kWh-s, folyadékhűtéses  akkumulátorcsomaggal, valamint kétfokozatú sebességváltóval látták el, teljesítménye 295 lóerő, nyomatéka 750 Nm. A standard SAE CCS1 DC plug-in csatlakozós gyorstöltés két–három óra alatt tölti fel az akkumulátorokat.

Csőrös IC CE (IC Bus CE Series) a nyolcvanas években a louisianai Thibodaux egyik iskolabusz megállójában. Érdemes megfigyelni a rengeteg figyelmeztető jelzőfényt, a busz oldalára felszerelt, más jármű elhaladását a megállás idejére tiltó stoptáblákat, valamint a terelőrudat, ami a diákokat hivatott megakadályozni abban, hogy a busz takarásából az úttestre lépjenek

Észak-Amerikában négyféle iskolabusz típust gyártanak. A legkisebb a kisteherautó alvázra épülő A típus (rövid busz); az ugyancsak orrmotoros, valamivel nagyobb a B, a legismertebb, a „csőrös” C (a gyártás körülbelül hetven százaléka ilyen konfigurációjú), míg a legnagyobb befogadóképességű a D típus. Minden iskolabusz egyszintes, az utasterükbe lépcsőn lehet beszállni.

Nyitókép: TBB

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek