Dobás öt, ötezer vagy tízezer méterről: új Atlas-képesség

iho   ·   2014.03.18. 10:00
cim_drop

Sikeres dobási próbákat végzett az új katonai teherszállító, az A400-as. Sikeres ejtőernyős ugrásokat már évekkel korábban végeztek, sőt, 2010-ben a hármas számú tesztgépből Sevilla környékén egy válogatott társaság ugrott ki, érzékeltetvén a gép rendkívüli képességeit, egyikük maga Tom Enders akkori Airbus-elnök volt.

Most azonban a katonai szállítógépeknek egy talán még ennél is fontosabb funkcióját próbálták le, a teherdobásokat. Az Airbus Defence and Space (korábban Airbus Military) közleménye is azt húzza alá, hogy a folytatódó katonai repülési tesztprogram egyik legfontosabb elemét hajtotta végre sikeresen a szériapéldányok egyike.

A dobási próbák ez alkalommal Toulouse környékén, a Fonsorbes zónában zajlottak. Egy kéthetes időszak során tizenegy repülés keretében történtek különféle nagyságú terhek dobásai különféle magasságokból. A raklapra erősített terhek és konténerek tömege a 255 kilótól egészen a négy tonnáig változott, és köteges dobásokat is végrehajtottak: ez az a módszer, amikor a levegőben kibomló kartondobozokba csomagolt sok kis „küldeményt”, rendszerint élelmiszercsomagokat ejtőernyő nélkül szórnak a földre, ez szolgálhat például katasztrófa után egy zóna éhezőinek ellátására, egyébként a metodikát 1993-ban a bekerített boszniai muzulmán városok lakói életben tartására alkalmazták először.

Kipróbálták azt a verziót is, amikor az alacsonyan repülő gépből a dobási zónában egy ernyő kinyitásával húzzák ki és „pakolják” a földre a palettára szerelt terhet, akár egy harckocsit is.

Az Airbus Defence and Space ismertetője szerint az A400 mind nagy, mind kis magasságban alkalmas légi utánpótlás ledobására, a különleges hadműveletekhez akár 40 ezer lábról is elhagyhatják a gépet a special operations egységek, a kismagasságú dobást pedig öt méter magasan történő áthúzásból teljesíthetik. Harci körülmények között a gép 116 teljesen felszerelt ejtőernyős katonát vihet a rendeltetési helyére, dobáskor a gép sebességét 110 csomóig lehet csökkenteni és a fő rámpa nyitása mellett az ejtőernyősök a gépet a hátsó oldalsó ajtókon egyszerre hagyhatják el.

Az A400 aerodinamikai kialakítása és az ajtókhoz szerelt légterelők révén a gépelhagyás turbulencia-mentes, nyugodt levegőbe történhet, és külön csörlőszerkezet szolgál arra, hogy ha egy katona esetleg fennakadna ugráskor a gépen, akkor biztonságban visszahozhassák. A teherdobáskor a gép 25 tonnányi hadianyagot vagy élelmiszert tud a földre juttatni, és a dobási pont meghatározásához a személyzetet külön komputeres rendszer segíti, amely a szél erejét és irányát is beleszámítja, amikor meghatározza a legmegfelelőbb dobási pillanatot.

Megfigyelők ugyanakkor megjegyzik, hogy a mostani dobási próbák elég pontosan mutatják, mit is jelent a program többéves csúszása. Hiszen ezeket a teszteket most végezték el, tehát a sorozatgyártás és az első szériapéldányok átadása a francia és a török légierőnek tavaly akkor indult el, amikor a gépnek nem volt még lepróbálva és engedélyeztetve az összes alkalmazási formája, katonai képessége.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek