Dzsakartai katasztrófa: ami hiányzik az üzemeltetési utasításból...
Mint korábban megírtuk, a Boeing a Lion Air MAX 737-esének katasztrófája kapcsán adott ki üzemeltetési bulletint, amit hamarosan követett az FAA hasonló tartalmú sürgősségi direktívája. A gyártó ebben arra hívta fel a figyelmet, hogy hibás, extrém-magas állásszög-adatok esetében a vízszintes vezérsíkot egy automata rendszer tíz másodpercen át egyre erősödő nose-down állásba viszi, vagyis lefelé mozgatja a gép orrát, ennek pedig az az eredeti értelme, nehogy a pilóta túlságosan magasra emelje a gép orrát, és a 737-es átessen. A visszatérő bólintó mozgást azonban a vezérsík elektromos trimmjének kikapcsolásával (CUTOUT) meg lehet állítani, innen kezdve a repülést elektromos helyett manuális trimm-álltással kell repülni, a bulletinben szerepel az is, hogy a jelenség akkor léphet fel, amikor a pilóták nem robottal, hanem kézzel repülnek.
A bulletin úgy fogalmaz, hogy az eljárás azonos azzal, mint amit a trimm „elfutásakor” kell alkalmazni. A bulletinre való reakciók ugyanakkor arra utalnak, hogy a Boeing az állásszög-védelmi rendszert, amely a trimmet magas állásszög-adatok esetén „nose down” állásba nyomja át, úgy építette be a MAX-sorozatba, hogy arról sem az új változat üzemeltetési utasításában, sem az NG-737-esekről a MAX-ra való átképzés anyagában nem tesz említést.
Az American Airlines pilótáinak szervezete - Allied Pilots Association (APA) – jelzi, hogy ezek a részletek nem szerepelnek az üzemeltetési utastásban, és hasonlóan nem szerepelt utalás erre a védelmi rendszerre (MCAS, maneuvering characteristics augmentation system) az Aviation Week információi szerint más, nagy MAX-üzemeltetőknek küldött anyagokban sem.
Hasonlóképp nyilatkozott a legnagyobb amerikai diszkont-céghez tartozó pilóták szervezete. A Southwest Airlines Pilots Association elnöke ugyancsak kifogásolja, hogy nem figyelmeztették őket, ami arra készteti a pilótkat, hogy feltegyék a kérdést: „Ez minden, fiúk? Reméljük, nem lesznek új meglepetések.”
Az American Airlines a maga részéről azt hangsúlyozza, hogy a cégnél üzemelő MAX 8 repülőgépek esetében nem tapasztaltak állásszög-anomáliákat. „Ami nem biztosíték arra nézve, hogy a rendszer ne hibásodjon meg… Ezért vannak pilóták a kormánynál” – hangzik a légitársaság állásfoglalása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!