Egy fokvárosi repülőbaleset és furcsa körülményei

iho   ·   2015.09.08. 16:15
cim

Öt halálos áldozata volt egy augusztusi repülőbalesetnek Fokvárosnál, de az ügy körüli viharok azóta sem ültek el. A szerencsétlenül járt gép egy namíbiai egészségügyi szolgálat Cessna 441-ese volt, amely egy Namíbiában balesetet szenvedett dél-afrikait és a lányát szállította otthoni ellátásra, a gépen rajtuk kívül két pilóta és egy ápoló volt, amikor a Cessna hegynek ütközött.

Ami a baleset körülményeit illeti, a szokásosnál egyelőre jóval nagyobb a homály, ezért került az ügy a nemzetközi figyelem középpontjába. Természetesen elsősorban a namíbiaiak illetve az E-Med szolgálat jelezte, hogy valami nem stimmel a történetben. Az első mozzanat, hogy miközben a baleset utáni híradások arról szóltak, hogy a gép „úton volt” Fokváros felé, a Cessna valójában már nem az útvonalon repült a lezuhanásakor, hanem várakozó légtérben körözött, amire a fokvárosi nemzetközi repülőtértől kapott utasítást leszállás helyett.

A balesetet szenvedett Cessna Conquest II

Ennek az utasításnak pedig a hírek szerint az volt az eredete, hogy a légiforgalmi irányításnak meghibásodott a rendszere, a számítógépe, és emiatt az irányítók nem tudták kezelni a forgalmat. Ugyancsak kétséges, és ellentmondóak az információk arról, hogy a reptéren működött-e a műszeres leszállító rendszer.

Más hírek szerint, amit az E-Med szintén jelzett, valójában nem az irányítás technikai feltételeivel volt baj, vagy nem csak azzal, hanem ráadásul az irányítók bérvita miatt munkalassító sztrájkba kezdtek, és ez – megintcsak feltételezések szerint – azt jelentette, hogy az adott irányító két órányi szolgálat után megkezdte az előírt pihenését – de akkor is, ha nem volt helyette más, aki tovább ellenőrizte volna a légtérben a történéseket.

A helyszín a roncsokkal

Végül a furcsa körülményeket tetézi, hogy a dél-afrikai légügyi hatóság gyors ütemben kétszer is lecserélte azokat a szakértőket, akik a baleset ügyében a hivatalos vizsgálatot vezették.

A dél-afrikai közlekedési miniszter már a baleset után elutasított mindenféle „spekulációt” a namíbiai gép pusztulása kapcsán, de azt ő is elmondta, hogy az adott időpontban a technikai zavar miatt valamennyi, Fokvárosban leszállni készülő gépnek várakoznia kellett a levegőben. A dél-afrikai légiforgalmi irányító szolgálat szóvivője azt is leszögezte, hogy ilyesfajta hiba „a világon mindenütt előfordul”. A tárcavezető ugyancsak tévesnek minősítette azt az információt, hogy a baleset időpontjában a légi irányítás egész dél-afrikai radarrendszere nem működött volna.

Az ütközés vagy zuhanás kb. 12 kilométerre történt a fokvárosi nemzetközi repülőtértől

A katasztrófa idején mindenesetre Fokváros környékén, így az érintett zónában is erős volt a szél és rosszak voltak a látási viszonyok. Az internetes hozzászólások között akadt olyan feltételezés, amely szerint a gépnek várakozás közben kifogyhatott az üzemanyaga, tehát nem hegynek ütközött, hanem vagy lezuhant, vagy a pilóták álló hajtóművekkel próbáltak leszállni vele.

A legfrissebb hír, hogy a balesetben elhunyt namíbiai mentőápoló családja közölte, a dél-afrikai hatóságok még mindig nem adták ki sem a férfi holttestét, sem halotti bizonyítványát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek