EgyptAir katasztrófa: az ügyészeké lesz az utolsó szó?

iho   ·   2017.05.23. 08:45
cim3

Újabb közleményt adott ki az egyiptomi polgári repülési hatóság az EgyptAir A320-asának egy évvel ezelőtti katasztrófája kapcsán: mint ismeretes, 2016. május 19-én eddig nem tisztázott okokból, ötvenkilenc utassal és tízfőnyi személyzettel utazómagasságból a Földközi-tengerbe zuhant a légitársaság Párizs–Kairó-járata, a balesetet senki nem élte túl, és egyelőre az esemény pontos oka körül láthatóan igen kemény vita zajlik a színfalak mögött.

Az egyiptomi vizsgálók még azelőtt terrorista akciót emlegettek, hogy megtalálták volna a gép roncsait. A francia hatóságok a vizsgálatot kiterjesztették a de Gaulle repülőtér biztonsági rendszerére is, de azóta is kétségeik vannak a szándékosság, a terrortámadás dolgában.

Az úgynevezett ACARS, Aircraft Communications Adressing and Reporting System, az az automata adat-továbbító, amely a gép  összes rendszerének működéséről és érzékelőinek jelzéseiről real-time küld információkat egy földi állomásnak, először a pilótafülke jobboldali ablakai környékéről jelzett rendellenességet, feltehetően túlmelegedést vagy tüzet, utána a fülke mögötti vécéből és a fülke alatti műszerrekeszből. Ezután következtek a jelentések, talán az alsó műszerrekeszben lévő komputerek égése miatt, különféle kormányvezérlő komputerek hibájáról, leállásáról.

A tenger fenekén megtalált és kiemelt két „doboz”, a pilótafülke hangrögzítője és a repülési adatrögzítő vizsgálata kapcsán az egyiptomiak mostani közleménye annyit erősít meg, hogy az egybeesik az ACARS-jelentéssel, amennyiben az FDR-adatok szerint is tűz volt a vécében és a műszerrekeszben, ugyanakkor ez a mostani közlemény nem tesz említést semmiféle melegedésről, tűzről, bármiféle problémáról, ami az ACARS-rendszer szerint először a pilótafülke jobboldali ablakainál jelentkezett. A friss közlemény azt is említi, hogy a fedélzeten a pilóták szájából elhangzott, hogy tűz van.

Egy januári párizsi kiszivárogtatás szerint a francia hatóságok úgy vélik, a tűz kiindulása a másodpilóta okostelefonjának, illetve i-padjének akkumulátora lehetett, a pilóta mindkettőt a szélvédője mögött tartotta, és nem kizárt, hogy vagy a rendellenesen működő akkumulátor, és/vagy a rásütő Nap miatti felmelegedés okozta valamelyik kigyulladását, amit az ACARS észlelt és rögzített. Tegyük hozzá: ha ez a verzió igazolódna be, az a személyzet, illetve a légitársaság felelősségét jelentené az ügyben.

Egyiptomi oldalról azonban sem a mostani közlemény, sem más hivatalos megnyilvánulások, sőt, a kairói kiszivárogtatott információk sem utalnak erre a lehetőségre. Ugyanakkor korábbi párizsi lapjelentések azt állították, az egyiptomiak igyekeznek megnehezíteni a francia szakértők hozzáférését a tengerből kiemelt emberi maradványokhoz.

Az egyiptomi vizsgálók felől időről időre kiszivárognak olyan információk, illetve 2016 őszén megjelent egy hivatalos közlemény is arról, hogy az egyiptomi kivizsgálók az áldozatok testében robbanásra utaló nyomokat találtak. Ezeket a közléseket a bizottságban ugyancsak jelen lévő franciák rendre megkérdőjelezték, mondván, nem tudni, hogy az egyiptomiak által fellelt állítólagos robbanásnyomoknak valójában mi az eredete: produkálhat például, olvasható a párizsi sajtóban, valakinek a pacemakere is hasonló nyomokat a katasztrófa esetén. Idén május hetedikén a franciák hivatalosan is közölték, ők nem találtak robbanóanyagokra utaló nyomokat, maradványokat az áldozatok testében.

Ami fontos fejlemény: ezeket az emberi maradványokat most átadták a további vizsgálatra az egyiptomi főügyészségnek, hivatkozva arra a tavaly őszi megállapításra a robbanásnyomokról, amit a franciák akkor cáfoltak, és azóta is cáfolnak.

Az, hogy a baleseti vizsgálatot végző nemzetközi testülettől a legfontosabb bizonyítékok átkerülnek az egyiptomi főügyészségre, innentől kezdve gyakorlatilag kizárja, hogy más országok szakemberei is tovább folytassák az emberi maradványok vizsgálatát. Egyben azt jelenti, hogy egyrészt az egyiptomi kivizsgálók innentől kezdve széttárt karokkal mondhatják, nem rajtuk múlik, mikor lesz eredménye a kivizsgálásnak.

Másrészt végül is az egyiptomiak felkészült szakemberei mondják majd ki az utolsó szót – de nem a repüléssel, a repülőgépekkel, a repülésbiztonsággal foglalkozók, hanem a halottkémek, a bűnüldöző szervek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.