Elkelt a Marfa
Múlt héten a bukaresti kormány sürgősségi rendeletet fogadott el arról, hogy elengedik a CFR Marfa állami adósságait és részvényekké alakítja azokat. Február elejéig a CFR Marfa 1,8 milliárd lejes adósságot halmozott fel, ebből 600 millió állami adósság, 600 millióval tartozik a CFR infrastruktúra részlegének, a maradékkal pedig a privát szférának.
A CFR Marfa részvénypakettjére a román Transferoviar Grup (a kolozsvári székhelyű vasútvállalat gépei vontatták 2010-ben a kiadónk szervezésében Erdélybe induló Csíksomlyó expresszt), és az osztrák Donau-Finanz GmbH&Co befektetési alap társulásából létrejött konzorcium, valamint az amerikai Omnitrax is a pályázott, de menet közben visszavonultak, a privatizáció átláthatatlanságára és hajszolt tempójára hivatkozva.
A GFR a legnagyobb magánkézben lévő román vasúti társaság, amely az 1999-ben alakult, és a Gruia Stoica román üzletember által ellenőrzött Grampet Group része. A csoportnak 9000 alkalmazottja van nyolc európai országban, Magyarországon a Train Hungary és a Grampet Debreceni Vagongyár tartozik hozzá.
A román kormány a Nemzetközi Valutaalap szervezésében 2011-ben megkötött többoldalú nemzetközi, elővigyázatossági típusú hitelmegállapodás keretében vállalta, hogy privatizálja a veszteségesen működő állami vállalatokat. A CFR Marfa privatizációján múlott az, hogy Románia le tudja-e zárni sikeresen az 5,3 milliárd euró értékű hitelszerződést, illetve reménykedhet-e egy újabb megkötésében.
Korábbi keletű információink szerint a Train Hungary feszített tempóban vett fel mozdonyvezetőket (Debrecenben sok vezér állt át a céghez), ami így utólag sok mindent megmagyaráz...