Elkészült az első felújított metrókocsi a 3-as vonalra

iho   ·   2015.04.10. 21:15
00l
Modell: 81-717.2M
Méretarány: 1:17,5
Méret (sz-m-h): 16×22×107 cm
Súly: 6,1 kg
Kockák száma: kb. 6000
Idő: 35–40 munkaóra

Az elkészült műről így mesél a készítője, a 16 éves Gerliczky Bence:

„Korábban már építettem egy pontatlanabb makettet, és ehhez viszonyítva építettem az újat. Az első makett 18 fej (fej: »szakszerűen« az a kis »pötty« a legón, amellyel egymáshoz lehet illeszteni az elemeket – a szerk.) szélességben épült, és a belső berendezés felületes volt. Mivel a mostani maketthez szerettem volna belső borítást és pontosabb üléseket és kapaszkodókat készíteni, ki kellett szélesítsem a kocsiszekrényt 20 fej szélességre, ezzel arányosan változtatni a magasságot is, de a belső és külső arányok így is nagy mértékben eltérnek. Míg a külső keresztmetszet körülbelül 20×21 fej, a belső csupán körülbelül 14×16, mivel a hasznosítható szélességből elhasznál 1-1 fej szélességet a külső fal, 1-1 fej szélességet az ajtók, amelyek a belső borítás és a külső fal közé csúsznak, illetve 1-1 fejet a belső borítás. Ennél vékonyabb falat nehezen lehet készíteni úgy, hogy az ajtók nyithatók legyenek.

Az elkészült mű<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(fotók: Gerliczky Bence)

Különlegessége, hogy a belső krémszínű rész 90 fokkal elforgatott kockákból áll, amihez rögzítve vannak az ülések és a kapaszkodók. Az ülésekhez sötét krémszínt, a falhoz normál krémszínt használtam. A kapaszkodókat különféle világosszürke Technic-rudak alkotják (Technic: a Lego egyik, speciális fajtja – a szerk.). Érdekesség, hogy ezeket a fallal egybe épített üléseket két ajtó között közvetlenül három legó kocka tartja. Az ajtók nyithatók, szintén 90 fokkal elforgatott legó kockákból épültek, és zárás után nem nyílnak ki, a sínben egy lap magasságnyi holtjátékuk van, ahol csúszkálhatnak. Ez is csupán amiatt, hogy a legó kockák magassága és szélessége 24:20 arányú, ez azt jelenti, hogy egy 2 fej széles kocka szélessége megfelel 5 lap magasságának, ami 90 fokkal forgatott kockáknál nagyon hatékonyan kihasználható. És az ajtók szimmetriája miatt 6 lap a lyuk az ajtók felső ütközői között, míg 2 fej széles az ütköző, innen az egy lap.

Az utastér is teljesen élethű

A makett azért élethűbb, mint az előző makettem, mert sok íves legó kockát tartalmaz, például a kocsi tetejének széle lefelé ível végig a kocsi hosszán, ehhez több mint 270 ilyen kocka kellett. A kocsi eleje és vége is elforgatással van rögzítve, ezért itt is részletesebben kidolgozható lett, mintha a »klasszikus« módon építettem volna fel. A kocsi padlóját zöld 8×16-os építőelemek alkotják, és ezeket fedtem le szürke csempével. Ahhoz képest, hogy kevés nagy elemet használtam, az óriási súly miatt kissé U alakban meghajlik hosszában a kocsi, de ezt további lapok hosszában való elhelyezésével és a díszítő szerepet betöltő elektromos dobozok felhelyezésével csaknem teljesen megszüntettem. Maga a kocsi úgy készült, hogy a két forgózsámolyra ráépítettem a kocsi végeit, hogy egyensúlyban maradjon, majd hídszerűen összekötöttem a két részt és a középső két ajtó és ablak épült utoljára.

Akárcsak a vezetőfülke

Még egy dolog: nekem volt egy rugós legó elemem, és azon gondolkodtam, milyen jó is lenne, ha be tudnám építeni az ütközőbe, és addig kísérleteztem, hogy végül egy strapabíró ütközőt sikerült csinálnom, ezért alacsony sebességgel falnak lökve a rugó lefékezi és visszalöki a kocsit, gyorsabban mozogva az ütköző darabokra esik, de a kocsinak nem lesz baja.

A büszke tulajdonos

Magamról annyit, hogy 16 éves vagyok, 4-5 éves korom óta foglalkozom a BKV-val és legóval is, sokfajta járművet építettem már meg és városokat is, amelyek most is készen ott állnak a szobámban: a fent említett 81-717.2M metrókocsi, egy 3 kocsis Alstom Metropolis metrószerelvény 8 széles modellben, távirányítással, működő lámpákkal, egy 3 kocsis MXA HÉV-szerelvény 8 széles modellben távirányítással, és egy kisföldalatti szintén 8 széles modellben, ebben még nincs elektromos motor.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek