A400M Grizzly: előre az első átadásért

iho/repülés   ·   2012.01.04. 15:30
nyito

Az utolsó, ötödik prototípus első felszállására – csakúgy, mint az előző négy gép esetében is – a spanyolországi Sevilla repülőterén került sor. Az MSN6 jelű géppel a 2 óra 10 perces első repülésen 125 tonnás terheléssel két tesztpilóta és három mérnök végzett vizsgálatokat.

Az Airbus A400M-program sikeres évet zárhatott le 2010-ben: december végéig a tesztprogram 3700 tervezett órájából 2500-nál is többet már lerepültek a gépek. Az MSN6-os az első olyan prototípus, melyet már olyan sorozatgyártott kialakításban adtak át, amelyet majd a légierők kapnak meg a tervek szerint 2012 végén vagy 2013 elején. Ezt a prototípust  az elektromágneses interferenciák vizsgálatára, a különböző rakományok elhelyezésére és kezelésére használják majd, illetve besegít az extrém hideg környezetben végrehajtott repülések és a „normál” műveleti feladatok végrehajtásának vizsgálataiba is. A „hatoska” végül keresztülmegy majd egy 300 órás, a sorozatgyártást megelőző utolsó tesztsorozaton, mely a gép minden képességét és funkcióját ellenőrzi majd: alkalmas-e a típus a mindennapos katonai használatra?

Az MSN6 első felszállása <br>(fotó: Airbus Military)

Az Airbus Military reményei szerint az első, sorozatgyártott A400M, a MSN7-es átadására már 2012 végén sor kerülhet: az átvevő a francia légierő lesz. A gép végszerelése már megkezdődött a Sevilla melletti San Pablóban üzemelő gyártósoron.

A típusnak jelenleg 174 megrendelése van, és a gyártó reményei szerint ez még további exportsikerekkel bővülhet, ha a Grizzly végre valóban hadrendbe állhat. A típus ugyanakkor csak alapképességekkel rendelkezik majd. A sorozatos és jelentős költségtúllépések, programcsúszások miatt egyes, drágán biztosítható képességet, mint amilyen például a mélyrepülés (illetve az ehhez szükséges rendszerek és eszközök) a tervek szerint csak később fejlesztenek ki és építenek be a gépekbe. Kérdés, hogy a jelenlegi, nyugat-európai gazdasági helyzetben lesz-e erre megfelelő forrás vagy marad a Grizzly egy kissé túlsúlyos, pénzügyi problémáktól övezett, veszteségesen gyártott teherszállító repülőgépnek?

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.