F-35-ösök Angliába: a megbízhatóság vizsgája
Annak ellenére, hogy egy hajtóműtűz miatt a már az amerikai haditengerészet alakulatainál és a légierőnél próbaidőszakot teljesítő 95 F-35-ös egyelőre „elővigyázatosságból” nem repülhet, az első Amerikán kívüli bemutatkozásra, egyben a gépek első óceánon túli „túrájára” nagy erőbedobással készülnek mind az amerikaiak, mind a britek. A század egyik meghatározó harci gépének fellépése július első felében először Fairfordban, a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozóján lesz, majd a világ ugyancsak egyik legnagyobb repülőszalonjának közönsége Farnborough-ban láthatja az F-35-öst, legalább a levegőben, sőt, ugyancsak szó van egy harmadik nyilvános repülésről Skóciában is.
Az előkészületekről és a várható programokról az Aviation Week közölt összefoglalót, a forrás pedig az a Hugh Nichols századparancsnok, aki a brit F-35-ös pilóták közül Angliába viszi illetve az ottani bemutatókon repüli a RAF jövendő típusát.
Az útra a korábbi hírekkel ellentétben nem három, hanem négy példányt készítenek elő az évszázad első felének meghatározó, alacsony észlelhetőségű harci gépei közül, méghozzá a B-változatból, amely az amerikai tengerészgyalogságnál kezdi a szolgálatot, és STOVL, vagyis röviden felszálló és függőlegesen leszálló képességgel rendelkezik. A négy gép egyike a britek harmadik gépe lesz, a BK-3 jelzésű.
Az Egyesült Királyság számára készült példányok egyelőre a többivel együtt az Egyesült Államokban vannak, ahol tesztelik a gépeket és képzik a pilótákat. Ennek megfelelően Nichols a nyugati partvidéken lévő Patuxent River bázisra Floridából, Eglinből repül át, és ott találkozik az arizonai Yuma támaszpontról beérkező három másik amerikai géppel, majd együtt indulnak neki az óceánnak. Az átkelést két KC-10-es tanker támogatja, a kísérő gépek egyike egy C-17-es, a másik a tengerészgyalogosok KC-130J Hercules légcsavaros szállító és tankergépe. Az átkelés során Patuxent River és Fairford között 10-12 légi üzemanyag-felvétellel számolnak.
A közép-angliai Fairfordban az F-35-ösök azokat a hangárokat használják majd, amelyeket eredetileg a B-2-esek itteni időszaki állomásoztatására készítettek, és már jó előre lepróbálták, hogy a rendszerek, beleértve a bázis informatikai hálózatát, megfelelnek az F-35-ösök fogadására és kiszolgálására. A legfontosabb kihívás a gép megbízhatóságának tesztelése, merthogy az F-35-ösök megbízhatósága „még mögötte van a szükségesnek” – ezt a gyártó Lockheed alelnöke nyilatkozta, utalva a Pratt & Whitney F135-ös hajtómű hibjára. Ezzel együtt a várakozások szerint az F-35-ös flotta hamarosan újra repülhet, miután tisztázzák a hajtóműhiba okait, az eljárás a szokásos egy új típus bevezető időszakában. A most is zajló próbák egyikéről egyébként a napokban jelent meg érdekes videó, két B-sorozatú F-35-öst „forró tankolásban” részesítenek, vagis a hajtómű leállítása nélkül töltik fel üzemanyaggal Miramarban.
Ami a „turné” bemutató pilótáit illeti, Nicholst is beleértve Amerikában már lerepülték a programjukat, és levizsgáztak mind az amerikai bizottság, mind a RAF szigorú testülete előtt. A bemutatókat úgy repülik, hogy két gép indít hajtóművet, és ha a repülésre kijelölt példány valami technikai problémával szembesül, a tartalék hajtja végre a programot. Aminek során bemutatja a pilóta a rövid felszállást, gyors és lassú áthúzásokat, más manővereket, és a lebegést is, de lebegésből nem száll le a gép, Nichols is azt mondja, amit egyébként a fairfordi szervezők korábban cáfoltak, vagyis hogy a pálya burkolata nem biztos, hogy bírná a lehajtott fúvócsővel történő földet érést. Nem lesznek 50 fokos állásszögű repülések és 9 g-s manőverek, mert ezekre még nincs légialkalmasságija a gépnek, mondja Nichols, viszont látható majd lassú leszállás mindössze száz csomóval.
Kérdés, de lehetséges, hogy az egyik gépet Fairfordban kiállítják, de a Farnborough-i bemutatóra ugyancsak Fairfordból repülnek át és rögtön oda is térnek vissza a gépek, leszállás nélkül. A kérdéses skóciai átrepülés pedig a brit haditengerészet majdani F-35-ösökkel operáló új hordozójának névadó ünnepségén történhet meg, még ezügyben sincs végső döntés.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!