F–35: súlyos (szoftver)problémák

iho/repülés   ·   2012.10.01. 13:10
f35_ship_trials_large_cim

Az új amerikai harcigép, az F–35-ös egész programját veszélyezteti a csúszás egy létfontosságú szoftver kidolgozásában – erre figyelmeztet az F–35-ös programiroda helyettes vezetője, aki egyben a kormány és a gyártó közti konfliktusokra is utalt.

Christopher Bogdan egy a légierővel kapcsolatos konferencián kijelentette: a Lightning II. programra egyszerűen nincs több pénz és nincs több idő. Márpedig szavaiból az derül ki, hogy a fejlesztés számos pontjával kapcsolatban vannak súlyos aggodalmak, a legkomolyabb kérdés azonban az úgynevezett ALIS (autonomic logistics information system, vagyis autonóm logisztikai információs rendszer) szoftverjének a késése.

Már zajlanak a tengeri próbák, mégis tovább csúszik a program

Ez a rendszer a gép idegrendszerének egyik központja, amely az F–35-ös működését figyeli, elemzi, enélkül nem lehet hatékonyan működtetni a karbantartási és javítási rendszert. Az ALIS szoftverjén sok éve dolgoznak már, de „biztonsági megfontolások miatt” újra kellett kezdeni a munkát. Az új szoftver tesztjei már folynak és remélhetőleg novemberben le is zárulnak. A gép egyik fő felhasználója, az amerikai tengerészgalogság már tervezi a függőlegesen leszálló és röviden felszálló B típusú gépek üzemeltetésének beindítását az arizonai Yuma bázison, de a működő és engedélyezett ALIS nélkül a gépek gyakorlatilag használhatatlanok.

A programiroda figyelmeztet: nincs több pénz és idő

Ugyancsak a működő ALIS rendszer hiányában nem fogadta el az amerikai légierő sem a neki elsőként leszállított gépeket.

A technikai problémák következtében Bogdan szerint a program kezdete óta most a legrosszabb a viszony a gyártó Lockheed, a kormányt képviselő programiroda és a részvényesek között. Ugyanakkor arra is emlékeztetett, mennyire összetett, bonyolult feladat ma már egy ilyen gép fejlesztése, mennyire nehéz egyszerre építeni, tesztelni és repülni, használni is egy típust.


Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.