Félreértés Farnborough-ban: mégis repülhetett a Jak–130

iho/repülés   ·   2012.07.12. 16:00
jak-130_cim

Egy apró félreértés miatt csaknem meghiúsult Farnborough-ban az orosz repülőipar egyetlen légi bemutatkozása: a torony nem akart felszállási engedélyt adni a már pályára gurult Jak–130-as sugárhajtású kiképzőgépnek, hogy lerepülje a szakmai közönség és az újságírók előtt a porgramját.

Mint a gyártó Irkut jelen lévő képviselője, Konstantin Popovics sajtóértekezletén elmondta, a zavart épp az a technikai megoldás okozta, ami a gépnek egyik fontos innovatív tervezési újdonsága. A repülésvezető ugyanis azért nem akarta megadni a felszállási engedélyt, mert a gépnek le voltak zárva a hajtóműbeömlői. Mint ismeretes, ha a repülőgép hajtóműve nem kap elég levegőt, az nem túlságosan biztonságos, és a repülésvezető meg volt győződve róla, hogy csúnya balesetet előz meg azzal, hogy nem engedi felszállni a gépet.

A Jak-130 Farnborough-ban zárt beömlóajtókkal felszállásra gurul... végül csak megkapta az engedélyt

Szerencsére az Irkut emberei viszonylag gyorsan tisztázták, hogy a fő beömlők valóban zárva vannak, de más nyílásokon át jut elég levegő a hajtóműhöz: fel- és leszálláskor azért van szükség a beömlők lezárására, mert a gépet füves, illetve elő nem készített felszállópályákon is alkalmazni kívánják, és a beömlők lezárása épp azt teszi lehetővé, hogy elkerüljék idegen tárgyak, szennyezés bekerülését a hajtóműbe a földön vagy közvetlenül a föld fölött.

A torony még e magyarázat birtokában is vonakodott, de végül megadta a felszállási engedélyt, a csinos és nagy harci gépekhez méltóan hangos kétüléses végigrepülhette a programját. A következő videón felszállás közben megfigyelhetjük a zárt hajtóműajtókat és a szárny-törzs átmenetnél kialakított zsalurendszert, amelyen át a hajtóművek levegőhöz jutnak.

A torony személyzete a jelek szerint nem volt hozzászokva az orosz technika megoldásaihoz, mert ugyan az Irkut a hajtóműajtót egy új konstrukciós vívmányként propagálta, valójában azonban ilyet a magyar airshow-látogatók is láthattak, hiszen a magyar légierő által használt Mig–29-eseken ugyanezt a védelmet alkalmazták az idegen tárgyak okozta károk elkerülésére: felszálláskor a szárnyak tetején beépített zsalurendszeren, az úgynevezett kopoltyúkon kapták a levegőt.

Érdekes fotó egy Mig–29-esről: az egyik ajtó nyitva, a másik zárva

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…