Gemenc kisvasútja 1:1-ben

Jermann Kálmán   ·   2015.05.06. 11:15
00kicsi

Pörbölyre vonattal is eljuthatunk: a Sárbogárd–Baja interrégió járatok, a dombóvári, bátaszéki személyek mind megállnak itt. Még Budapestről is alig több mint két és fél óra kell, ráadásul légkondicionált járműveken (a szinte mindig késő szegedi IC-knek is kell ennyi idő, a légkondiionálás meg... – a szerk.). Na, nem mintha erre szükség lett volna most május elsején: kevés napsütés mellett felhőátvonulásoknak és erős szélnek lehettünk tanúi. Ez korántsem tántorította el a kirándulókat, reggeltől estig sokan keresték fel a Gemenc Zrt. Ökoturisztikai Központját, vonattal, autóval és kerékpárral. Megérte, késő délutánig az esőt is megúsztuk.

Hátul egy C-50-es szobormozdony, középen a látogatóközpont, elöl egy szépen felújított kocsi a pörbölyi állomás csonkáján<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Sok más itteni opcionális mulatság (így az évente többször ideköltöző pécsi vasútmodellező klub azonos témájú 0e-s modulrendszere) mellett koncentráljunk a kisvasútra. A nálunk megszokott 760 milliméteres nyomtávolságú pálya 32 kilométeres hosszúságban halad keresztül az ártéri erdőn. A Duna jelentette veszély mellett is érdemes fenntartani a sínpárokat: a rossz földutakat még jobban meggyötri a kiöntött vagy csak ottrekedt víz. Az erdő hasznát így lehet lefölözni, a kitermelt faanyag jó részét tehervagonokon hordják ki az átrakókra.

Az állami erdei vasút egyik bevételi forrása

A pörbölyi telep szélén kezdődő nemzeti park egyúttal vonzó turistaattrakció is. A buja erdő, a sokféle vadon élő állat, a civilizáció szinte teljes hiánya évszázadokkal ezelőtti körülményeket mutat az idelátogatóknak. A zajos vasúthoz is elég jól hozzászokott az állatvilág, vaddisznókat, különféle nagytestű madarakat is sikerült megfigyelni. A terep néhol nem is teszi lehetővé még a gyalogos közlekedést sem, úgyhogy csak megfontoltan vágjunk neki a rengetegnek. A köztes megállók egyenként eltérő érdekességet kínálnak: halászati kiállítás Lassiban, máshol a holtág, amott madármegfigyelő, vagy a Nagy-Duna partja.

A folyam partjától pár méterre áll meg a vonat

Mintegy húsz kilométeren keresztül kanyargunk Pörbölyről Gemenc-Dunapart állomásra. A menetidő minimum 79 perc – ez már elég sok ahhoz, hogy leszállás nélkül a legengedelmesebb gyerekekkel is nyűglődés nélkül végigzötykölődjünk. Ha mégis kevésnek éreznénk, még további 6 kilométer várhat ránk Keselyűsig. A sűrű, zöld erdőt a néha egészen közel kerülő vízpartok és irtások tarkítják. A fő attrakció sokaknak mégis maga a kisvasút, főleg ha a Rezét gőzössel vontatott járatokra nevezünk be. Mi is így utaztunk, ezzel a rövid klippel megörökítve a kissé rázós utat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit. 

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.