Gemenc kisvasútja 1:1-ben
Pörbölyre vonattal is eljuthatunk: a Sárbogárd–Baja interrégió járatok, a dombóvári, bátaszéki személyek mind megállnak itt. Még Budapestről is alig több mint két és fél óra kell, ráadásul légkondicionált járműveken (a szinte mindig késő szegedi IC-knek is kell ennyi idő, a légkondiionálás meg... – a szerk.). Na, nem mintha erre szükség lett volna most május elsején: kevés napsütés mellett felhőátvonulásoknak és erős szélnek lehettünk tanúi. Ez korántsem tántorította el a kirándulókat, reggeltől estig sokan keresték fel a Gemenc Zrt. Ökoturisztikai Központját, vonattal, autóval és kerékpárral. Megérte, késő délutánig az esőt is megúsztuk.
Sok más itteni opcionális mulatság (így az évente többször ideköltöző pécsi vasútmodellező klub azonos témájú 0e-s modulrendszere) mellett koncentráljunk a kisvasútra. A nálunk megszokott 760 milliméteres nyomtávolságú pálya 32 kilométeres hosszúságban halad keresztül az ártéri erdőn. A Duna jelentette veszély mellett is érdemes fenntartani a sínpárokat: a rossz földutakat még jobban meggyötri a kiöntött vagy csak ottrekedt víz. Az erdő hasznát így lehet lefölözni, a kitermelt faanyag jó részét tehervagonokon hordják ki az átrakókra.
A pörbölyi telep szélén kezdődő nemzeti park egyúttal vonzó turistaattrakció is. A buja erdő, a sokféle vadon élő állat, a civilizáció szinte teljes hiánya évszázadokkal ezelőtti körülményeket mutat az idelátogatóknak. A zajos vasúthoz is elég jól hozzászokott az állatvilág, vaddisznókat, különféle nagytestű madarakat is sikerült megfigyelni. A terep néhol nem is teszi lehetővé még a gyalogos közlekedést sem, úgyhogy csak megfontoltan vágjunk neki a rengetegnek. A köztes megállók egyenként eltérő érdekességet kínálnak: halászati kiállítás Lassiban, máshol a holtág, amott madármegfigyelő, vagy a Nagy-Duna partja.
Mintegy húsz kilométeren keresztül kanyargunk Pörbölyről Gemenc-Dunapart állomásra. A menetidő minimum 79 perc – ez már elég sok ahhoz, hogy leszállás nélkül a legengedelmesebb gyerekekkel is nyűglődés nélkül végigzötykölődjünk. Ha mégis kevésnek éreznénk, még további 6 kilométer várhat ránk Keselyűsig. A sűrű, zöld erdőt a néha egészen közel kerülő vízpartok és irtások tarkítják. A fő attrakció sokaknak mégis maga a kisvasút, főleg ha a Rezét gőzössel vontatott járatokra nevezünk be. Mi is így utaztunk, ezzel a rövid klippel megörökítve a kissé rázós utat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!