Gyönyörű lett a Dunaferr tolóhajója!
![16_dunaferr_tolohajo](/storage/30660/16_dunaferr_tolohajo.jpg)
Sikeresen befejeződött a Dunaferr Péter névre keresztelt kikötői rendezőhajójának átfogó felújítása. A Péter hajó felújítása és modernizálása jelentős mérföldkő a Dunaferr hatékonyságának előmozdításában és a versenyképességének növelésében, ugyanis kulcsfontosságú szerepet játszik a termelési és szállítmányozási folyamatban.
A Péter egy CSL-PRÁGA típusú kikötői rendezőhajó, ami 1979-ben épült Észak-Csehországban, és végül 2001-ben került a Dunaferr tulajdonába. A Dunaferr teljes szállítmányozási tevékenységét 1992-ig az acélipari vállalat tulajdonában lévő Dunaferr Kereskedőház végezte, ezt a feladatot azonban a vezetők közreműködésével megalakult Dunaferr Portolan vette át. Ennek a szállítmányozással foglalkozó leányvállalatnak lett az első ügyvezetője Kovács Péter, aki fiatalon, negyvenöt évesen, tragikus hirtelenséggel elhunyt, és akinek a tiszteletére Péternek nevezték el Dunaferr kikötői rendezőhajóját.
A Dunaújvárosban töltött évei alatt a hajó egész évben kiszolgálta az acélművet, a folyamatos használat miatt már egy átépítésen és egy főgépcserén is átesett. A hajó a Duna ipari kikötői forgalmának egyik kulcsszereplője, eredeti funkcióját tekintve ugyanis az önálló mozgásra képtelen, más néven nem önjáró bárkák mozgatására szolgál a folyam fősodrában található lekötőhely és az öböl között, így látva el alapanyaggal és készáruval is az üzemet. Kialakításából adódóan a Péter egy mellévett bárkával képes jeget is törni, ami kifejezetten előnyös a helyszínen, hiszen viszontagságos időjárási körülmények között a kikötő védöbölként is szolgál.
– A hajó legutóbbi parti szemléjét és javítását 2018-ban végezték el, ekkor már jelentős problémák merültek fel, amelyek veszélyeztették a hosszútávú üzembiztonságot és a termelékenységet. A problémák együttes kezelésére indított tervezési időszak során kialakult egy javaslat a legfontosabb feladatok felsorolásával. Számos halaszthatatlan részfeladaott is feljegyztek, ideértve többek között a baloldali propulziós rendszer teljes körű javítását, ezen az oldalon ugyanis a tengely nem járt egyenletesen, erősen rázta a hajó farát, és naponta újra kellett tömíteni, de a hajó elindulása után a víz így is folyamatosan folyt a hajófenékbe. Az átfogó felújítási projekt ütemezését a HES-TDL négy mérföldkőre osztotta, ami megegyezett az alapvető technológiai sorrenddel is. A hajót 2022. június 29-én emelték ki, majd kevesebb mint egy év után, 2023 márciusában ismét vízre kerülhetett, és sikeres futópróbával zárult a projekt a Dunaferr és a HES-TDL jelenlétével – mondta Molnár Mihály László, hajózási műszaki szakértő, a Péter hajó javításának és korábbi korszerűsítéseinek műszaki vezetője.
– A Dunaferr és a HES-TDL közötti együttműködés kiválóan szemlélteti a stratégiai partnerségek előnyeit. A Dunaferr ágazati ismereteit ötvözve a HES-TDL hajóipari tapasztalatával egy figyelemreméltó projekt született, amellyel kétségtelenül maradandó értéket alkottunk Dunaújvárosban – mondta Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője.
![02_dunaferr_tolohajo](/storage/30642/02_dunaferr_tolohajo.jpg)
![01_dunaferr_tolohajo](/storage/30643/01_dunaferr_tolohajo.jpg)
![03_dunaferr_tolohajo](/storage/30644/03_dunaferr_tolohajo.jpg)
![04_dunaferr_tolohajo](/storage/30645/04_dunaferr_tolohajo.jpg)
![05_dunaferr_tolohajo](/storage/30646/05_dunaferr_tolohajo.jpg)
![06_dunaferr_tolohajo](/storage/30647/06_dunaferr_tolohajo.jpg)
![08_dunaferr_tolohajo](/storage/30648/08_dunaferr_tolohajo.jpg)
![09_dunaferr_tolohajo](/storage/30649/09_dunaferr_tolohajo.jpg)
![10_dunaferr_tolohajo](/storage/30650/10_dunaferr_tolohajo.jpg)
![11_dunaferr_tolohajo](/storage/30651/11_dunaferr_tolohajo.jpg)
![12_dunaferr_tolohajo](/storage/30652/12_dunaferr_tolohajo.jpg)
![13_dunaferr_tolohajo](/storage/30653/13_dunaferr_tolohajo.jpg)
![14_dunaferr_tolohajo](/storage/30654/14_dunaferr_tolohajo.jpg)
![15_dunaferr_tolohajo](/storage/30655/15_dunaferr_tolohajo.jpg)
![19_dunaferr_tolohajo](/storage/30656/19_dunaferr_tolohajo.jpg)
![20_dunaferr_tolohajo](/storage/30657/20_dunaferr_tolohajo.jpg)
![21_dunaferr_tolohajo](/storage/30658/21_dunaferr_tolohajo.jpg)
![22_dunaferr_tolohajo](/storage/30659/22_dunaferr_tolohajo.jpg)
Az első mérföldkő keretein belül a HES-TDL elvégezte a szétszerelési és felmérési feladatokat, és megállapították, hogy kormánylapátok állapota miatt nemcsak a lemezelés, hanem a bordázat cseréje is szükséges. Közös döntés született arról, hogy mindkét oldali tengelyt újra kell gyártani, és előzetes tervek szerint ugyancsak szükségessé vált új Kort-gyűrűk gyártani, amelyek körbefogják a hajócsavarokat, és nemcsak a teljesítőképességen javítanak, hanem meg is védik őket a sérülésektől. A második mérföldkő részeként megtörtént többek között
- a tönkcsövek vonalba fúrása,
- a kormánylapátok felújítása,
- a gumicsapágyak beszerelése,
- a tömszelenceházak felújítása és visszahegesztése,
- a külhéj lemezeinek részleges cseréje,
- a hajócsavartengelyek és a Kort-gyűrűk legyártása, illetve
- a kormányhidraulika hengerek, a csatlakozó csapok és csapágyak felújítása
is elkészült.
– A Dunaferr szakembereivel szoros együttműködésben, felhasználva a korszerű forgácsolóüzemük lehetőségeit, az előzetes terveken túlmutatva is készültek az üzemelés szempontjából alapvető fontosságú vadonatúj alkatrészek, amikkel gyakorlatilag újszerű állapotot értünk el. Bizonyos munkálatok hamarabb készültek el a tervezettnél. A Dunaferr biztos kezekben tudhatta hajóját, aminek üzembiztonsága és élettartama hosszú évekkel kitolódott. Szakmai szemmel és magánemberként is öröm volt végigkísérni a hajót a folyamaton, és látni, hogy a sokak által letűntnek hitt magyar hajóipari szakma igenis képes európai szinten is kimagasló minőséget képviselni. A Dunaferr és a kivitelezők folyamatos egyeztetéseinek és személyes jelenlétüknek köszönhetően sikeres projekt zárult le, amit elősegített a technológiai lehetőségek teljes körű kihasználása is – tette hozzá Molnár Mihály László, hajózási műszaki szakértő.
A harmadik mérföldkő munkái közé tartozott többek között a Kort-gyűrűk beépítése, a hajócsavarok felszerelése, beépítették a kormánylapátokat, összeszerelték a kormányrudazatokat, majd a kardántengely oldali tengelykapcsolók felszerelése, és az új akkumulátoregységek beépítése következett. A vízretétel előtt a negyedik mérföldkő keretében elkészült a hajó festése, majd sikeresen végződő futópróbára bocsátották a Pétert. A propulziós rendszer minden fordulatszámon rezgés nélkül, hibamentesen üzemel, rendellenes hang és melegedés sem volt tapasztalható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!