Gyönyörű lett a Dunaferr tolóhajója!

iho/hajózás   ·   2023.08.04. 18:00
16_dunaferr_tolohajo

Sikeresen befejeződött a Dunaferr Péter névre keresztelt kikötői rendezőhajójának átfogó felújítása. A Péter hajó felújítása és modernizálása jelentős mérföldkő a Dunaferr hatékonyságának előmozdításában és a versenyképességének növelésében, ugyanis kulcsfontosságú szerepet játszik a termelési és szállítmányozási folyamatban.

A Péter egy CSL-PRÁGA típusú kikötői rendezőhajó, ami 1979-ben épült Észak-Csehországban, és végül 2001-ben került a Dunaferr tulajdonába. A Dunaferr teljes szállítmányozási tevékenységét 1992-ig az acélipari vállalat tulajdonában lévő Dunaferr Kereskedőház végezte, ezt a feladatot azonban a vezetők közreműködésével megalakult Dunaferr Portolan vette át. Ennek a szállítmányozással foglalkozó leányvállalatnak lett az első ügyvezetője Kovács Péter, aki fiatalon, negyvenöt évesen, tragikus hirtelenséggel elhunyt, és akinek a tiszteletére Péternek nevezték el Dunaferr kikötői rendezőhajóját.

A Dunaújvárosban töltött évei alatt a hajó egész évben kiszolgálta az acélművet, a folyamatos használat miatt már egy átépítésen és egy főgépcserén is átesett. A hajó a Duna ipari kikötői forgalmának egyik kulcsszereplője, eredeti funkcióját tekintve ugyanis az önálló mozgásra képtelen, más néven nem önjáró bárkák mozgatására szolgál a folyam fősodrában található lekötőhely és az öböl között, így látva el alapanyaggal és készáruval is az üzemet. Kialakításából adódóan a Péter egy mellévett bárkával képes jeget is törni, ami kifejezetten előnyös a helyszínen, hiszen viszontagságos időjárási körülmények között a kikötő védöbölként is szolgál.

Kattintsanak képeinkre, nézzék meg galériánkat!

– A hajó legutóbbi parti szemléjét és javítását 2018-ban végezték el, ekkor már jelentős problémák merültek fel, amelyek veszélyeztették a hosszútávú üzembiztonságot és a termelékenységet. A problémák együttes kezelésére indított tervezési időszak során kialakult egy javaslat a legfontosabb feladatok felsorolásával. Számos halaszthatatlan részfeladaott is feljegyztek, ideértve többek között a baloldali propulziós rendszer teljes körű javítását, ezen az oldalon ugyanis a tengely nem járt egyenletesen, erősen rázta a hajó farát, és naponta újra kellett tömíteni, de a hajó elindulása után a víz így is folyamatosan folyt a hajófenékbe. Az átfogó felújítási projekt ütemezését a HES-TDL négy mérföldkőre osztotta, ami megegyezett az alapvető technológiai sorrenddel is. A hajót 2022. június 29-én emelték ki, majd kevesebb mint egy év után, 2023 márciusában ismét vízre kerülhetett, és sikeres futópróbával zárult a projekt a Dunaferr és a HES-TDL jelenlétével – mondta Molnár Mihály László, hajózási műszaki szakértő, a Péter hajó javításának és korábbi korszerűsítéseinek műszaki vezetője.

– A Dunaferr és a HES-TDL közötti együttműködés kiválóan szemlélteti a stratégiai partnerségek előnyeit. A Dunaferr ágazati ismereteit ötvözve a HES-TDL hajóipari tapasztalatával egy figyelemreméltó projekt született, amellyel kétségtelenül maradandó értéket alkottunk Dunaújvárosban – mondta Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője.

Az első mérföldkő keretein belül a HES-TDL elvégezte a szétszerelési és felmérési feladatokat, és megállapították, hogy kormánylapátok állapota miatt nemcsak a lemezelés, hanem a bordázat cseréje is szükséges. Közös döntés született arról, hogy mindkét oldali tengelyt újra kell gyártani, és előzetes tervek szerint ugyancsak szükségessé vált új Kort-gyűrűk gyártani, amelyek körbefogják a hajócsavarokat, és nemcsak a teljesítőképességen javítanak, hanem meg is védik őket a sérülésektől. A második mérföldkő részeként megtörtént többek között

  • a tönkcsövek vonalba fúrása,
  • a kormánylapátok felújítása,
  • a gumicsapágyak beszerelése,
  • a tömszelenceházak felújítása és visszahegesztése,
  • a külhéj lemezeinek részleges cseréje,
  • a hajócsavartengelyek és a Kort-gyűrűk legyártása, illetve
  • a kormányhidraulika hengerek, a csatlakozó csapok és csapágyak felújítása

is elkészült.

– A Dunaferr szakembereivel szoros együttműködésben, felhasználva a korszerű forgácsolóüzemük lehetőségeit, az előzetes terveken túlmutatva is készültek az üzemelés szempontjából alapvető fontosságú vadonatúj alkatrészek, amikkel gyakorlatilag újszerű állapotot értünk el. Bizonyos munkálatok hamarabb készültek el a tervezettnél. A Dunaferr biztos kezekben tudhatta hajóját, aminek üzembiztonsága és élettartama hosszú évekkel kitolódott. Szakmai szemmel és magánemberként is öröm volt végigkísérni a hajót a folyamaton, és látni, hogy a sokak által letűntnek hitt magyar hajóipari szakma igenis képes európai szinten is kimagasló minőséget képviselni. A Dunaferr és a kivitelezők folyamatos egyeztetéseinek és személyes jelenlétüknek köszönhetően sikeres projekt zárult le, amit elősegített a technológiai lehetőségek teljes körű kihasználása is – tette hozzá Molnár Mihály László, hajózási műszaki szakértő.

A harmadik mérföldkő munkái közé tartozott többek között a Kort-gyűrűk beépítése, a hajócsavarok felszerelése, beépítették a kormánylapátokat, összeszerelték a kormányrudazatokat, majd a kardántengely oldali tengelykapcsolók felszerelése, és az új akkumulátoregységek beépítése következett. A vízretétel előtt a negyedik mérföldkő keretében elkészült a hajó festése, majd sikeresen végződő futópróbára bocsátották a Pétert. A propulziós rendszer minden fordulatszámon rezgés nélkül, hibamentesen üzemel, rendellenes hang és melegedés sem volt tapasztalható.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek