Húsvétkor vajon volt sonka és torma az étkezőkocsikban?

iho/vasút   ·   2019.04.22. 09:00
etkezokocsi_bufekocsi_quabla_0

Börcs László a QuaBLA hírlevelében azt is közli, nemcsak étkező-, büfékocsikat is „termeltek”

 

A Fuggerth reneszánsza VI. – A By-szekrényű étkezők

„A MÁV naptára 1975-öt mutat. Az 1952-től beszerzett huszonöt Bakét, és tizenöt Bamét étkezőkocsi elavult. Cseréjükre, az 1972-től beszerzett nyolcvan ülőhelyes By sorozatú kocsik szerkezetével azonos, azonban az utastér tekintetében, attól eltérő húsz WRy sorozatú étkezőkocsi épült Dunakeszin.

A 08-17 002-2-es pályaszámú WRy, kés/villa, valamint pohár piktogrammal, és két szárnyas utasellátó emblémával (fotó: Dr. Lovász György gyűjteménye)

Pályaszámcsoportjuk: 08-17 000–08-17 019. A kocsikat melegkonyhával látták el, az étkező részben felhajtható asztalokat, valamint a hagyományos, másodosztályú kocsiéval azonos ülőhelyeket találunk. A kocsik döntően hazánk fővonalin, belföldi forgalomban, gyorsvonatokban szolgáltak.

08-17 002-2-es WRy

A WRy kocsik elkészülte után, kezdte meg a Járműjavító az étkezővel azonos darabszámú, azonban büfészakasszal épített BRy sorozatú büfékocsik gyártását. Pályaszámcsoportjuk 85-17 020–85-17 039 lett a keresztségben. Ezek a járművek már távolsági személyvonatokban is megtalálhatóak voltak. Érdekesség, hogy az utolsó WRy, és az első BRy átadása 1977. május 20-ára esett. Mindkét típust az 1995-től pótlás nélkül kivonták a forgalomból.

85-17 000-2-es pályaszámú prototípus BRy

A két különböző feliratelrendezésű, és színvilágú modell, hiánypótló a negyedik korszakban. A hetvenes évek személyszállító vonataiban még kötelező volt az étkező, és a bisztrókocsi közlekedtetése.

A 85-17 000-2-es pályaszámú prototípus BRy, kis pohár piktogrammal. Később MÁV állagban 85-17 020-0 pályaszámmal közlekedett (fotó: Dr. Lovász György gyűjteménye)

Valamennyi modellre a festés előtt a megfelelő darabszámban, és helyre, a tető szellőzőket felragasztottuk. Az ablakokat szürkére tamponáltuk. A modellek feliratait a korszakra jellemző, az eredeti kivitelnek megfelelően készítettük el. Kiegészítő alkatrészeket külön mellékeltünk.

A most kiadott étszolgálati modelleket a korszakazonos Apv első osztályú, kocsival sorozhatjuk egy vonatba

  • Katalógusszám: 21142, pályaszám: 50 55 85-17 000-2 BRy, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 21148, pályaszám: 50 55 08-17 002-2 WRy, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 21203, pályaszám: 50 55 10-27 071-1 Apv, korszak: IV.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek