Királyi környezet, főúri mulatság

Jermann Kálmán   ·   2013.11.03. 08:29
00

Soós András és társai két esztendeje nagy fába vágták a fejszéjüket: előzmény nélkül hozták létre a minőségi vasútmodell-kiállítást. Akkor (és most szintúgy) a mozgatható terepasztallal vagy modulokkal rendelkező modellezők legjobbjait kérték fel, hogy pár napig egy teremben találkozzanak alkotásaik. Míg máshol megszokott, hogy a magas minőség és a mintának méltatlan helykitöltő felület találkozik, itt fel sem merülhetett, hogy ne egységesen kiváló és példamutató munkák sorakozzanak fel.

Szűcs Miklós bütyköl valamit hatalmas H0-ás asztala mögött. A kiállítók készséggel felelgettek a látogatói kérdésekre<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

Több visszatérő kiállító is eljött. Szűcs Miklós nagyszabású szegmensasztala sokat csinosodott a 2011-es rendezvény óta. Martisz Gábor két esztendeje a régi asztalát hozta, most viszont egy hatalmas, majd 25 négyzetméternyi terembe való H0-s és ennek a valóságban méteres nyomtávú kiegészítésével, részben tehát H0m-es új komplexummal érkezett. Először és vélhetően utoljára láthatta az utolsó pillanatban elkészült terepasztalt a nagyérdemű, a kiállításról új otthonába költözött.

Kisfaludy Zsolt ugyancsak a duplázók között van, az azóta igen terjedelmessé növekedett, több egységből összeszerelhető asztalrendszere főként azok ámulatát váltotta ki, akik értékelik a minden négyzetcentiméteren észrevehető gondos bíbelődést. A szűk ívekkel együtt is autentikus a terepasztala, mivel például Zsoltnak kifejezetten kedves a sziklafalak építése, és ennek mestere is.

Kisfaludy Zsolt terepasztalának újabb fele

Új szereplő volt H0-ban a Molnár Balázs vezette trió, ők modulasztalokkal érkeztek. Bár láttunk már tetszetős alkotásokat ebben a műfajban is (emlékezzünk vissza, két éve Szűcs Miklós Áta állomása is ott volt Gödöllőn), általában inkább amolyan kényszermegoldásnak tűnnek, számos lemondással. A szállíthatóság miatt ritkák a magas építmények, tereptárgyak és növényzet, a felsővezeték is hiányzik, hiszen igen sérülékeny. Itt bezzeg létező ez szolgáltatás, így nem kell azt a durva abszurdumot elviselni, hogy drót nélkül rohangálnak a villamos mozdonyok. Aztán hegyet is építettek, sűrű erdővel.

Szintén újonc Tiringer Ferenc, alias "Paksinuti" - bár asztalait az egész ország ismeri, végre nem kizárólag a számítógép monitorján, hanem élőben is megnézhettük munkássága egyik kiemelkedő szeletét, Ferencvárad keskeny nyomközű asztalát.

Idilli kép Paksinuti keskeny nyomközű asztalán

Külön öröm, hogy nem kizárólag a legelterjedtebb, legnépszerűbb H0-s méretnagyság képviselői jelenhettek meg. Bencs Zoltán sokszor megcsodált (folyamatosan fejlesztett) szegedi körfűtőháza mellett Balogh László (fórumokon: „Lezlinilzen”) is TT-ben utazik – méghozzá nem is akárhogyan. Bár a 1:87-es barátok néha legyintenek a kisebb méretarányokban alkotókra, itt félbemaradna a lekicsinylő mozdulat. Semmilyen kompromisszum nem kell ahhoz, hogy maradéktalanul élvezzük nevezettek műveit.

Balogh László TT-s asztala nemcsak óriási méretével, hanem meghökkentő részletgazdagságával is lenyűgözött

A kiállított asztalokon kívül a nyolc pályamunkát felvonultató dioráma-versenyt is közelről követhettük. Az terepasztaltartozék-építést pedig Bató Zsolt, vagyis Fabattka, valamint Heizer László, könnyebben kimondható nevén Váltógyártó élő show-ján keresztül ismerhettük meg. Mindketten teljes felszereléssel vonultak fel, és serényen dolgoztak, hadd lássák az érdeklődők, hogy készülnek a valódikat lepipáló modellfák és mindenféle kitérők. Játszóasztalnak a Miniversum hozta el bemutató felületét – fotót az állandó zsúfoltság miatt itt nem készíthettünk. A Flexmodell vasútmodell-áruda és a Viessmann pedig a szükséges vásárfiát biztosította.

Az interaktivitás csúcsán: Fabattka és Váltógyártó buzgólkodik

(Mellékesen megemlítjük, hogy az IHO stábját képviselő szerző a rendezvényhez leginkább illő módon érkezett: vonattal. A galéria végén pár kép azt örökíti meg, milyen kiváló csatlakozás van Pesterzsébettől a Keletin keresztül Gödöllőig.)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

CER Csoport: irány a tőzsde!

iho/vasút   ·   2020.12.03. 09:00

Új mozdonyok beszerzésére fordítja a vasúti árufuvarozásban közel kétévtizedes tapasztalattal rendelkező CER Csoport azt a 2 milliárd 200 millió forint összegű tőkebefektetést, amelyben a Széchenyi Alapok és két független piaci társbefektető vesz részt.

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.