Kisdízelek magyar terepasztalon – az M28-as

Jermann Kálmán   ·   2015.12.14. 13:45
mazsolak_terep0

Növekvő sorrendben következik a mérete (8 méteres hosszúság, 19 tonnás tömeg) és kedvesen röfögő (vélhetően innen a becenév, a régi mesehős malac) hangja miatt igazán emberléptékű gép, a MÁV M28-asa, vagy az iparvasutak A21-ese. Fénykorában is ritkán kapott más feladatot, mint az állomáson, vontatási telepen, telephelyen belüli járműmozgatást. És épp ez az oka, amiért a vasútmodellező is igényt tarthat rá: ha a gyorsan megunható körözés mellett némi vonatrendezés is akad, a Mazsola optimális a célra. Bármelyik, tehát az 1000-es pályaszám-tartományú mechanikus erőátvitelű, vagy a 2000-es hidraulikus.

Innen indultak (a szerző felvétele)

Csakhogy mint majd minden más belpiacos járművünkre, erre is igaz a szomorú megállapítás: sorozatgyártásban senki, semmilyen építési nagyságban sem készíti. 1:87-ben a Deák, később a Limit egy igazán csinos, jól mozgó mechanikus Mazsolával célozta mega kisszériásokat gyűjtő vásárlóréteget. Kevesek kincse ez: amilyen kis darabszámban készült, olyan is az ára. Ezen a terepasztalon szerényebb párost láthatunk. Kovács Csaba a készítője (klassz galériáját érdemes megnézni), aki maga építi a hajtást, ás rá műanyagból a felépítményt. Igaz, úgy négyet-ötöt vehetünk ugyanannyiból, amennyi az említett nemesebb példány költsége.

A használhatóságra itt sem lehet panasz. A fülkében elhelyezett motor mindkét tengelyt hajtja, a keskeny, de hosszú orr alatt pedig egy ólomdarab segíti a tapadást. Digitális dekóderrel kiválóan beszabályozható a maximális sebesség: az 1000-eseknél 30 kilométer/óra. A vonóerőt sem érheti kifogás, sík pályán 3-4 nagy személyvagont szépen kitol a tárolóra. Csak itt is ugyanaz a gond, mint minden kicsi, kéttengelyes gépnél: az áramszedés. Így aztán itt párban járnak. A narancs 1006-os csendes hajtása révén megérdemelte a dekóderrel szabályozott vonógép szerepét, a zöld 1001-esből pedig a kiszerelt motor helyére Tran hang került (a kétmotoros DB VT 98-as zajaival; beröffentésnél épp jól jön a jól hallható külön indítózás). És persze elektromosan össze vannak kötve, hisz ez az alapja a megbízható működésnek.

Nézze meg rövidfilmünket a H0-s iker-Mazsoláról. Három négytengelyes vagon kell a tárolóra kitolniuk, igen szűk ívben, kitérők garmadáján átkelve.

És épp akadt egy nagyvasúti darabot megörökítő felvétel is. Igaz, ez a hidraulikus 2000-es széria, de motorja és hangja azonos.

A hamarosan elkészülő folytatásban mi más jöhetne, mint az M31-es.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.