Kisgép, jelentős távokon, avagy A319 non-stop

iho/repülés   ·   2023.12.16. 19:00
Az Avianca N74IAV oldalszámú 319-ese

Bogotá és Buenos Aires közötti a leghosszabb leszállás nélküli, Airbus A319-essel repült útvonal, a legizgalmasabb pedig a Myanmar Airways International Yangont Dubajjal összekötő ajánlata. 

A közepes- és hosszútávú repülőjáratokon (is) elengedhetetlen szempont az üzemeltetési költség, ezért a légitársaságok az 1500–4000 kilométeres útvonalakra előszeretettel rendszeresítik a rendkívül hatékony Airbus A321LR-eseket és a Boeing 737 MAX-okat, továbbá az újonnan megjelenő típusváltozatok, mint az A321XLR ugyancsak megkülönböztetett figyelemben részesülnek. De mi a helyzet a kisebb, meglévő, régebbi technológiájú madarakkal, mint például az A320-asból „lefaragott” Airbus A319?

Nos, az A319-eseknek manapság már nem különösebben kedvezők a fenntartási költségei, hiszen a korszerűbb jetekkel összehasonlítva már nem annyira előnyös az üzemanyag-fogyasztásuk, illetve magasabbak a karbantartási költségek. Főleg hosszabb távokon csak akkor üzemeltethetők gazdaságosan, ha ülés/kilométer alapon a viteldíjakat kellőképpen magasan állapítja meg az adott légitársaság.

Az A319-es repüléseket elemző, a december 14–20. közötti időszakra kiterjedő vizsgálatok szerint a típussal teljesített járatok átlagos hossza momentán 1090 kilométer. Ez lényegesen alacsonyabb az összes típus repült távolságára vonatkozó 1461 kilométeres világátlagnál.  Az elemzés szerint az A319-essel kiadott járatok egyike sem éri el a hosszútávú repülések vízválasztóját, a háromezer mérföldet (4282 kilométert); néhány azért megközelíti azt – a típus maximális elvi hatótávolsága egyébként 6900 kilométer. Az öt leghosszabb útvonaluk a következő:

  • Bogotá–Buenos Aires, 4671 kilométer, repülési idő: hat óra harmincöt perc (Avianca),
  • Bogotá–Rio de Janeiro, 4533 kilométer, repülési idő: hat óra huszonöt perc (Avianca),  
  • Szentpétervár–Dubaj, 4331 kilométer, repülési idő: hat óra negyven perc (Rosszija),
  • Bogotá–São Paulo, 4326 kilométer, repülési idő: hat óra húsz perc (Avianca),
  • Yangon (Rangoon)–Dubaj, 4319 kilométer, repülési idő: hat óra harminc perc (MIA–Myanmar Airways International).

Az ötös felsorolás csak a menetrend szerinti járatokat tartalmazza, összeállítói nem vették figyelembe az új piaci szereplő Beond prémiumkategóriás A319-essel repült München–Velana (Maldív-szigetek) járatát, az ugyanis leszáll kerozinért Dubajban. Érdekesség, hogy ez a szellős székezésű, mindössze 44 személyes, plüssfotelos A319-es volt a típus első, annak idején az easyjetnek leszállított példánya.

 

Kolumbia legnagyobb légitársasága, az Avianca egyébként heti tizennégy alkalommal repüli a Bogotá–Buenos Aires (és vissza) útvonalat, ám ezek közül csak egyet teljesít 144 férőhelyes Airbus A319-es. Ellenben a légitársaság B787-8 Dreamlinere hétszer, A320neója ötször fordul meg a kolumbiai és az argentin főváros között – maradék út egy A320 ceóé. A kis egyfolyósós legközelebb holnap, azaz december 17-én, vasárnap az AV87-es járattal helyi idő szerint 21.14-kor repül Buenos Airesbe, és másnap, kora reggel hat óra ötvenkor indul vissza Bogotába.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek