Kisvasutak napja Királyréten

Hivert Gábor   ·   2012.09.12. 14:00
00

A Magyar Turizmus Zrt. eltökélte, hogy az országunk legszebb tájain futó kisvasúti vonalait népszerűsíti. Az év folyamán több helyen jelentek meg plakátok, reklámok, szórólapok, fotópályázatot is hirdettek, a kisvonaton utazók akciós kuponokat is kaphattak, s az egész éves promóció zárásaként Királyréten az Ipoly Erdő Zrt.-vel közreműködve megrendezték a kisvasutak napját.

Miért is ez az elnevezés? Ismerősen csenghet a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány 1995-ben létrehozott programsorozata, amelynek keretén belül tavasztól őszig a hétvégéken egy-egy kisvasútvonalon szerveznek bemutató programokat az adott kisvasút napján, itt azonban most fesztivál volt, ahol megjelentek és bemutatkoztak a magyarországi kisvasutak.

Ilyen rövid szerelvénnyel csak a reggeli első Királyrét–Kismaros páratlan személyvonatot lehetett kiállítani<br>(a szerző felvételei)

A Királyréti Erdei Vasútra egyre többen érkeznek elsősorban személygépkocsival, továbbá a környező településekről a munkába ingázók is sokszor saját autóval közelítik meg a településközpontot (ahonnan vonattal utaznak tovább), ezért a kisvasút állomásának környékén elérhető parkolók a forgalmasabb napokon kevésnek bizonyulnak, a turistabuszok pedig csak nehézkesen tudnak parkírozni. Ezen a problémán segít egy jelenleg folyó beruházás, amely során Verőce és Kismaros határában parkoló létesül, továbbá a jelenleg utasforgalmi célokra nem használt Kismaros–Verőce fűrésztelep között (amelynek a szomszédságában a parkoló lesz) tervezik felvenni a személyvonati forgalmat. Most a 12-es úton érkezőket tábla figyelmeztette erre a parkolási lehetőségre, de még egyelőre innen sétálva tudták csak az érkezők megközelíteni a kisvonat Kismarosról induló személyvonatait.

A Királyréti Erdei Vasút előre készült erre a napra. A menetrendben meghirdetett személyvonatokon felül további időpontokban is meghirdettek személyvonatokat, így 9 és 18 óra között ütemesen, óránként közlekedtek a vonatok. Változtak a megszokott szerelvény-összeállítások is, hiszen a szokásos Mk48-as mozdony és két vagy három kocsi, valamint a Tóbi motorvonat és pótkocsija nem lett volna elegendő minden esetben az utasforgalom kiszolgálására, ezért nemegyszer két mozdony is teljesített szolgálatot egy vonaton 4-5 kisvasúti kocsival. A szerelvények hosszát páros irányban jelentősen befolyásolja, hogy Hártókút és Szokolya-Mányoki között jelentős emelkedőn kell felmenniük a vonatoknak.

A Tóbi nevű motorvonat érkezik Királyrét állomásra a 6220 sz. személyvonatként. Ezután már teljesen átvették az Mk48-asok a terepet

Kismaroson a nemrégiben átadott felvételi épületben a menetjegyek vásárlása mellett számos ajándéktárgy, túrakellék között lehetett válogatni, s mivel a helyiség egyben büféként, kávézóként is működik, a kisvonatozás előtt feltöltődésre is volt lehetőség, a kicsiknek pedig igen nagy örömet okozott a kisvasútállomás mellett korábban kialakított Morgó-patak menti sétány az egészségparki játszótérrel.

A délelőtt folyamán Budapest felől befutott a MÁV Nosztalgia Kft. nosztalgiavonata Kismarosra, amely azért is jelentős esemény a kisvasút számára, mert a királyréti kirándulójegyet választók számára a kisvasút és a nosztalgiacég teljes programcsomagot kínált ez alkalommal is: a Nyugati pályaudvarról még gőzössel elinduló szerelvény a jegy tulajdonosát elhozza Kismarosig, ahonnan a kisvonattal utazhat Királyrétre, ahol már rotyogott a gulyás, s kipróbálhatta ugyanazon jeggyel a királyréti hajtánypálya hajtányait is, s természetesen a visszautat is tartalmazta a csomag.

A Csalogató együttes

Paphegyen szeptember 8-án a menetrendtől eltérően megálltak a kisvonatok (a 2011. decemberi menetrendváltás óta Hártókúton, Paphegyen és Királyrét-alsón a legtöbb vonat csak előzetes igénylés alapján áll meg a korábbi igen alacsony állomási igénybevétel és a rövidebb menetidő elérése miatt). Most vezetés mellett látogatható volt a kocsiszín és a szerelőműhely is. Kiállításra került az összes éppen nem közlekedő kisvasúti jármű, és itt lehetett megnézni a kisvasút egyetlen üzemképes gőzmozdonyát, a 490 2004-es pályaszámú Morgót, amely a szárazság és a tűztilalom miatt nem továbbíthatott vonatot a rendezvény ideje alatt.

Királyréten, a kisvasútállomás tetőszerkezete alatt egy kiállításon fényképek segítségével mutatkoztak be kis hazánk kisvasúti vonalai. Ezek a vonalak Magyarország legszebb tájaira viszik el utasaikat: a különböző magyar tájegységek bemutató anyagai is méltán kaptak helyet az állomás környékén. Kisfilmek, fotók, szórólapok, kiadványok segítségével ismerhettük meg őket.

Az aktívabb utasok a királyréti hajtánypályán kipróbálhatták az emberi erővel meghajtható vasúti járműveket. Ezen a napon a pályán megerősített szolgálattal, a szokásos nyitva tartástól eltérően, a déli félórás szünet megtartása nélkül várták az érdeklődőket. Rekord is született, de most nem gyorsaság, hanem a napi utasszám tekintetében: közel félezren tették meg a több mint hétszáz méteres kört.

Nevenincs Néptánc Csoport

Erősített szolgálat nemcsak a hajtánypályán, hanem a királyréti kisvasútállomáson is volt. A gördülékeny körüljárásokat, vágányútállításokat és minden más forgalmi feladatot a budapesti Gyermekvasút kis munkatársai láttak el felnőtt felügyelet mellett, az érdeklődők ezt a speciális üzemű kisvonatot nemcsak fotókról tapasztalhatták meg, a gyerekek egy kisebb részével is találkozhattak.

A Szén-patak állomással átellenes oldalán óriástáblák mutatják be a Börzsöny élővilágát, s természetesen a hegység kisvasútvonalait. A parkolóból a Nagy-hideg-hegyre kétóránként indult a turistabusz, de a két lóerős „szőrös dízel” vontatás is rendelkezésre állt: lovaskocsikázni is lehetett. Persze mielőtt tovahaladt volna valaki, érdemes volt még körülnéznie: sok-sok kézműves- és dekortermék között lehetett válogatni a parkolóból piactérré vált területen, de itt lehetett megismerkedni a vízi malmok működésével is. A királyréti éttermek és Ákos bácsi büféje mellett az éhezők választhatták a Szén-patak völgyének bejáratánál felállított étkezősátrat a sörpadokkal vagy kicsit feljebb a nagyszínpad melletti büfét is. A szervezők mindenre gondoltak: az élményösvény, a piactér és a nagyszínpad környékén több helyen is mobil WC-k álltak rendelkezésre.

A nap jellemző szerelvény-összeállítása, Mk48-as mozdonyok és legalább 4-5 kocsi

A Királyréti-tó szomszédságában nemrégiben kialakított fa játszótér már önmagában nagy öröm a gyerekek részére, de most mellette felállítottak egy színpadot is, ahol a folyamatos programok lekötötték a kicsiket és nagyokat egyaránt. A délelőtti megnyitó után az első fellépő a Csalogató együttes volt, amely 2008-ban alakult a balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskola pedagógusaiból. Megzenésített versek mellett saját szerzeményeikkel is kedveskedtek a közönségnek. A zenék után Karaffa Gyula mondta el a saját maga által írt meséket. A szerző tollából két mesekönyv is megjelent, ezek közül az Épphogy csak beszólok gyerekeknek, míg a Csunnyamesék felnőtteknek szól. 13 óra után a mondott mese megelevenedett: immáron a Grimm testvérek jelentek meg, na meg Hófehérke gonosz mostohája, akinek elege lett abból, hogy minden mesének jó a vége. A kismarosi Ámulat Társulat a korábban a mesevonatokon bemutatott történetét most színpadra állította, a nézőközönséget is belevonva a történetbe. S mivel végül az ügyes gyerekeknek köszönhetően ezúttal is jó lett a mese vége, mi más következhetett, mint a Nevenincs Néptánc Csoport táncháza Nagy Izabellával. A nap kiteljesedése a népi hagyományok világát megelevenítő Kolompos együttes koncertje volt, akik méltán kedveltek táncházas, óvodás, iskolás és családos körökben.

Ne csak nézd! A Királyréti-tó és a színpad között vezető erdei élményösvényen lehetőség nyílt az íjászkodás és az erdei sportok űzésére, gubacstinta-készítésre és kézműveskedésre is. Sokan a kisvasutak napján döbbentek rá, hogy mennyi és milyen szép honi táj van, s a több mint 23 keskeny nyomközű kisvasúttal ezek legszebb helyeire el lehet jutni. Így nincsen más hátra, mint kisvasútra fel!

Elkelt a gyermekvasutasok segítsége is Királyréten

Kapcsolódó hírek