Komoly: vízi Hercules, már jövőre bemutatják az első példányt!

iho/repülés   ·   2021.10.04. 09:00
210419-F-XX001-006

A C-130-as amfíbia-változata olyan lehetséges konfliktus-helyszínekre készül, mint a Dél-kínai-tenger, de tűzoltóként, mentőként a civileknek is nagy segítség lenne.

Ha ezt a bulvárlapok valamelyike hozta volna címlapon, sokan legyintenének rá, de a hír egyenesen az amerikai légierő Különleges Műveletek Parancsnoksága honlapján jelent meg, a forrás a fegyvernem rendszer- és technológiai fejlesztési főnöke, Josh Trantham alezredes. Beszámolója szerint az AFSOC által használt MC-130J kétéltű képességű változatának (MC-130J Commando II Amphibious Capability, MAC) fejlesztését már megkezdték „ipari partnerek” bevonásával. A Lockheed neve nem bukkan fel a cikkben, de régebben megjelent már fantáziarajz a gyártó részéről is.

Az AFSOC szerint már tizenhét hónap múlva megtörténik az első prototípus bemutatója. Ennek a meglepően gyors fejlesztésnek valószínűleg az lehet a magyarázata, hogy a Herky eredeti törzsét, szárnyát az új funkcióhoz nem fogják átalakítani. Korábban lehetett látni csónaktestű C-130-as elképzelésekről is vázlatokat, de az, ami most felbukkant, jóval egyszerűbb megoldás, marad a szokásos Herky-forma, a vízre szálláshoz szükséges pontonokat a főfutóknál kapcsolják a szerkezethez, a hagyományos pályákon való mozgáshoz az úszórészből lehet kibocsájtani kerekeket, kb. úgy, mint a Cessna egymotorosok amfíbia-változatánál.

A Különleges Műveletek Parancsnoksága fantáziarajzai

Kicsit bumfordi az egész, nyilván nagyon megnöveli a légellenállást, ami sokat levesz a gép sebességéből, hatótávolságából, de a Herky így is sokkal komolyabb terheléssel jóval nagyobb távot képes repülni, mint a ma használatos helikopterek.

Ami a 67 éve(!) repülő legendás C-130-as eme újabb képességét illeti, a repülőterektől független üzemeltetést lehetővé tévő amfíbia-változat fontosságát a parancsnokság azzal az egyszerű ténnyel magyarázza, hogy a Föld felszínének 71 százalékát víz borítja. És egy sokatmondó félmondat: „a nemzeti stratégiai célok tengerparti régiókra fókuszálnak”. A cikkben olyan funkciók szerepelnek, mint a tengeri különleges műveletek támogatása, egységek kihelyezése és felvétele, „továbbfejlesztett logisztikai kapacitások biztosítása, jövőbeli konfliktusok esetén”.

Amit az alezredes nyilván nem mondhat ki diplomáciai ütközések kockázata nélkül, azt kimondják a bejelentést követően a kommentárok: a fejlesztés oka Oroszország és főként Kína. Oroszország offenzív politikát folytat és jelentős katonai fejlesztéseket hajt végre a sarkvidéki területeken, leginkább az északi tengerparti vidékeken, miután többször bejelentette érdekszférája kiterjesztését ezekre a vizekre és természetesen a tengerfenéken rejtőzködő energiaforrásokra és ásványi kincsekre. Kína a Dél-kínai tengeri zónában terjeszkedik, apró szigetekre épít bázisokat, és persze ott van a változatlanul saját területének nyilvánított Tajvan.

Portálunk is beszámolt a kínaiak amfíbia-fejlesztéséről, az AG600 Kunlong, Peking szerint, a világ legnagyobb kétéltűje, de tömegét és hasznos terhelését illetően még nagyobb a Berijev sugárhajtású Be-24-ese, a tűzoltóként ismertté vált Be-200 nagyobb változata, amelynek programját éveken át pihentette, de nemrég újraindította Oroszország.

A kínai Kunlong

Apropó tűzoltás: a Hercules kétéltű sikeres és fontos gép lehet civil üzemeltetésben nagy kiterjedésű tüzek oltásánál, amelyekben úgy vehet részt, mint most a Canadair jóval kisebb amfíbiái, vagyis nem kell reptérre visszatérnie újabb adag vízért, tengerre vagy tóra szállhat érte, és ebben a kategóriában a legnagyobb lesz a kapacitása.

Új lehetőséget kínál egy ilyen Hercules a katasztrófák következményeinek elhárításában is, hasonlóképp hatalmas előny, ha egy földrengés vagy tájfun után ez a gép a lerombolt pályák ellenére komoly mennyiségben tud, ráadásul gyorsan, élelmiszert, vizet, létfontosságú felszereléseket eljuttatni a rászorulóknak. A Coast Guard pedig ilyen géppel a bajbajutottak közelében le is tudna szállni, úgy, mint azok a gépek (Consolidated Catalina), amelyek a világháború idején lelőtt pilótákat voltak képesek kimenteni a tengerből, persze ha nem túl nagyok a hullámok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.