Kötelékek, szólisták: kecskeméti előzetes

Márványi Péter   ·   2013.08.02. 14:00
cim

Nehéz még csak érzékeltetni is, milyen összetett feladat egy repülőnap, egy katonai repülőtalálkozó megszervezése, hogy az mind a kilátogató tízezrek, mind a résztvevő pilóták, műszakiak, más szolgálatoknál dolgozók számára is sikeres legyen. Ehhez képest külön megtiszteltetés a házigazda, Ugrik Csaba ezredes részéről, hogy mindenképp volt ideje egy interjúra még csütörtökön az iho/repülés számára.

Két nappal a kecskeméti repülőbemutató előtt mit kellett intéznie, szerveznie a bázisparancsnoknak?

A legfontosabb, hogy megérkezett már egy-két kötelék. Tegnap leszálltak az Orosz Vitézek, gyakoroltak is, velük a mai napon nem volt dolgunk, a törökök is megérkeztek, ma ők is gyakoroltak, valamint megérkezett a Frecce Tricolori, és a magyar Gripen is gyakorolt ma, lázas készülődés zajlik a repülőnapra.

Az Orosz Vitézek megérkeztek Kecskemét légterébe, le se szálltak, és úgy repülték meg gyakorlásképp a bemutatójukat<br>(fotók: Kelecsényi István)

Intézkedni abban kellett, hogy hőségriadót hirdettek a hétvégére, tehát nagyon meleg lesz, de az előzetes tervekben az is le van írva, hogy mi a teendőnk erre az esetre. Intézkedtünk, hogy biztosítsuk a megfelelő védőital-ellátást, és olyan sátrakat állítunk fel, ahová az emberek bemehetnek, ha túl nagy a meleg.

Kecskemétnek mindenfajta időjárási helyzetről létezik tapasztalata, olykor 40 fokos meleg tombolt, olykor viszont októberre hajazott az időjárás a repülőnapon.

Ez így igaz, abban a kötelékben benne is voltam, amely azon az ominózus esős napon repült.

Amikor kissé le is kaparta az eső a díszfestést a MiG-29-esről...

Pontosan.

Lengyel Szu-22-es páros, a gépek eltérő szárnyállással húznak át

Úgy tűnik, hogy sikerült az idei repülőnapra egy, a korábbiakhoz képest is különösen gazdag műsort összeállítani. De mindegyik résztvevő közül az Orosz Vitézeket várják talán legnagyobb izgalommal.

Igen, és méltán: amikor megérkeztek, le sem szálltak, volt annyi üzemanyaguk a Moszkva melletti Kubinkától, hogy még a teljes programot is le tudták nyomni. Nagyon szép, amit repülnek, ez egy igazi kuriózum itt Közép-Európában, hogy őket láthatjuk.

Mit volt a legérdekesebb, legszebb mozzanat a programjukban?

Nekem a legjobban az tetszett, amikor egymással szemben érkeztek a beton két végéről, majd fölmentek emelkedésbe, és abból az úgynevezett tailslide-ot, a harangmanővert repülték, mind a két oldalon.

A belga légierő F-16-osa

Amikor egy felső holtpontig repülnek függőlegesen, onnan visszacsúsznak és átbillennek.

Igen, és ezt a két repülőgép két különböző oldalról, totálisan egyformán hajtotta végre.

A Frecce Tricolori ugyanazt repüli sok éve már, és mégis nagyon szereti a közönség.

Igen, nekik nagyon laza a kommentátoruk, alapvetően remek hangulatot teremtenek azzal, hogy itt vannak, plusz nagyon látványos a füstölőjük, azért az mégiscsak piros-fehér-zöld, vagy legalábbis zöld-fehér-piros. Na meg Pavarotti éneke a repülésük végén…

A modernizált román MiG-21-es korábbi kecskeméti repülőnapokon is remek programot repült

Az egyik formáció, amit sokan nem láttak még, mert Magyarországon nem járt, a spanyolok köteléke, a Patrulla Águila.

A zeltwegi repülőnapon kint voltam júliusban, és ott is felléptek a spanyolok. Régi típussal repülnek, amolyan „lendület repülőgéppel”, ezt a show alatt többször hangsúlyozza is a narrátor: alapvetően nehéz helyzetben vannak, mert a CASA 101-eseknek nincs tartalék tolóerejük, és így igazából minden momentumot úgy kell összeállítaniuk, hogy pontosan tudják, hol és merre kell repülniük.

Viszont ők azok, akik kötelékben is szállnak le. Ami nem épp egyszerű történet…

Igen, nagyon ügyesen csinálják ezt, bár repülésbiztonságilag azért természetesen meglesz az elkülönítés, tehát vannak kitörési pontok, ha valami esetleg becsúszna, nagyon biztonságos a repülésük, de mégiscsak kuriózum.

A spanyol Aviojetek szép, de gyenge kis gépek, mégis gyönyörű köteléket lehet velük repülni

Visszatérő vendégek a törökök, meg az ő különleges stílusú kommentátoruk.

A Török Csillagok is nagy hangulatot teremtenek. A különbség annyi, hogy most egy kicsit csökkent a repülőgép-létszám, tehát egy hatos kötelékkel tartják a bemutatót.

És még egy kuriózum, amit Magyarországon nem láttunk, de nyilván sok pilóta szívét megdobogtatja: a lengyelek Szuhoj Szu-22-es köteléke, két variaszárnyú gép. Olyan típusról van szó, ami valaha Magyarországon is repült.

Egy török csillag leszállóban: mostmár repülnek annyira jól, mint amennyire a kommentátoruk kiabál

Őket tavaly Szlovákiában láthattam. Nagyon jól megkoreografált programot csinálnak, földi támadás imitációt, jó látni a Szuhojt és hallani a dübörgését, sokat ér maga a látvány, hogy itt repül ez a nagy darab vas.

És ráadásul az egyik kiterjeszti a szárnyát, miközben a másik meg behúzza.

Azt azért hozzá kell tenni, hogy nagy sebességű manővereket hajtanak végre, tehát van olyan periódus, amikor egy kicsit eltűnnek, de amikor újra előttünk dübörögnek, az nagyon szép műsor a látogatóknak.

Az oldtimerek két ásza: a lengyel MiG-15-ös...

Anélkül, hogy a poénokat lelőnénk, érdemes elég részletesen beszélni a magyar programról, hiszen ha jól láttam, akkor két nagyon komoly képesség-bemutató is lesz.

Az egyik a levegő-levegő képesség, a másik a levegő-föld képesség. Tudni kell, hogy amikor megkaptuk a Gripeneket, először a levegő-levegő képességet gyakoroltuk be, majd később a másikat. Most már pilótáink jártasak a levegő-föld képességekben is, ezért gondoltuk, hogy két blokkot szervezünk, a régebbi képességünket és láthatják a nézők, és mivel már a másikban is jók vagyunk, azt is bemutatjuk.

...és a még angol lajstromjelű magyar L-29-es Delfin

Csak találgatni próbálok: a levegő-levegő képesség talán egy elfogás lehet. A levegő-föld képessség bemutatása pedig egyes légierőknél úgy történik, hogy a gépek „megtámadják” a repülőteret.

Pontosan, de tényleg nem akarom ellőni a poént: annyit mondhatok, hogy pirotechnikai elemekkel is készültünk, nagyon látványos lesz. A Gripenek mellett más gépek is fellépnek, az An-26-os, és helikopterek is, sőt, láthatjuk az előretolt irányítókat, akik rávezetik a megfelelő repülőgépeket a célokra.

Azt hiszem, a katonai pilóták számára minden repülőnap különleges élmény és lehetőség arra, hogy néhány évenként mégiscsak megmutassák az embereknek: mit is tudnak.

A magyar Gripen-demo egyik szép pillanata: kerozin-csóva a gép mögött

A nyolcvanas években nagy volt a titkolózás, de  pár évente megmutatni azt, hogy mit tudunk: nagyon jó dolog. Cél az is, hogy az adófizető állampolgárok láthassák, mire költjük a pénzüket. Ez fontos szmpont a mi oldalunkról is, milyen képesség-növekedést értünk el, és hogyan tudjuk védeni az állampolgárokat, ha szükség van ránk.

Egy gyakorlati kérdés: Kecskemét minden alkalommal megküzd azzal, hogy ez a repülőtér nem túl nagy, legalább is ahhoz képest, hogy mennyi kötelék, mennyi repülőgép jön ide légibemutatóra és földi kiállításra. Hogyan sikerült most gazdálkodni a hellyel?

Egy nagy madár, amit nem könnyű elhelyezni: az oroszok Il-76-os szállítógépe

Először úgy nézett ki, hogy egy-két szállító repülőgépet át kell vinnünk a szolnoki repülőtérre, de most úgy néz ki, hogy egy kis ide-oda tologatással itt tudjuk tartani az összes repülőgépet a bázison. De tele vagyunk, ez a limit. A legnagyobb gép az oroszok IL-76-osa lesz.

A bázisparancsnok mit repül a közönségnek?

Én nem fogok repülni, ebből a szempontból az idei kicsit más, mint az előző repülőnapok: az előző parancsnokok részt vettek a repülőprogramban, én meg lent a földről fogom a műsort irányítani, tehát a repülőprogramban nem veszek részt.

Kapcsolódó hírek