Kutatunk, keresünk, mentünk! - SAR gyakorlat Nordholzban
Alig, hogy véget ért a Fire Blade hadgyakorlat, amelyet az Európai Védelmi Ügynökség hazánkban tartott, az IHO stábját az Észak-Németországi Nordholzba hívták, ahol a kutató-mentő szolgálatok éves találkozóját rendezték. A kétezres évektől tartják ezeket a gyakorlatokat a nyugat-európai helikopteres fegyvernemek, amelyek, országtól függően, akár több haderőnemnél is hadrendben vannak. Németország és Belgium adott otthont legtöbbször a gyakorlatnak, a „Krautok” már az ötödiknél tartanak.
Nordholz a legfontosabb bázisa a Bundesmarine, vagyis a haditengerészet repülőcsapatainak. 1912-től üzemel a repülőtér és 1914-től a Német Birodalmi Haditengerészet bázisa. Az első L-3 számú Zeppelin 1914. szeptember 2-án innen indult első bevetésére. A Marine-Luftschiff-Abteilung egységei 1918-ig innen is repültek Nagy-Britannia ellen.
A náci Németország 77 Ászok és Szívek ezredének Bf-109E vadászai 1939-ben a háború kitörésekor a német lokátorok által bemért brit Wellington bombázók ellen szintén innen indultak riadóstarttal és ritkították meg a támadókat, akiknek célja a Helgolandi német flottabázis volt, annyira, hogy a Bomber Command hosszú ideig kénytelen volt áttérni az éjszakai bevetésekre. Később a KG100 Heinkel 111 bombázói, majd ismét vadászok, a JG.54 Bf-109F/G-i és az éjszakai vadász 7/NJG alakulat települt Nordholzba. Később a JG400 Messerschmitt Me163B Komet elfogóvadászai is innen indultak bevetésekre.
A háború után amerikai zónába tartozott és P-47 Thunderboltok állomásoztak a repülőtéren. A NATO megalakulása után a nyugatnémet Marinefliegergeschwader 3. Graf Zeppelin. (Tengerészeti légierő 3. ezrede) települt a bázisra Breuget br1150 Atlantic járőr és tengeralattjáró elhárító repülőgépekkel. 1966-ban fegyverezték fel az ezredet, amerikai P-3 Orion és brit Nimród repülőgépekkel keresték az orosz tengeralattjárókat, felszíni hajókat, de már ekkor katonai és polgári kutató-mentő bevetéseket is végrehajtottak. Az utolsó Atlantic 2003-ban került ki a szolgálatból, azóta Lockheed P-3C Orion és Dornier Do-228NG merevszárnyú repülőgépekkel, Mk88A Sea Lynx és Mk41 Sea King helikopterekkel repülnek. A nordholzi ezred felderítő, tengeralattjáró elhárító és kutató-mentő tevékenységen túl környezetvédelmi repüléseket is végez (pld. követi az olajszennyező hajók útját).
A 2017-es SAR találkozón a különféle szimulált kutató-mentő bevetéseken túl, a forgószárnyasokkal repülő ügyességi versenyt is rendeztek. A körülbelül 10–15 méteres magasságból ballaszttal nehezített kötéllel a személyzeteknek komoly próbát jelentett különféle távolságokban elhelyezett kék hordók között a súlyt átmanőverezni, majd valóságos akadálypályát is kiépítettek, amelynek vonalát a képzeletbeli teherrel követni kellett. A kötél végén lévő ballasztot néhány gépjárműkerék nagyságú helyre le is kellett rakni.
Ezek a versenyek a tényleges kutató-mentő tevékenység minőségét is szavatolják, hiszen a vízben úszó, mentőcsónakban hánykolódó, de akár a földön, erdőkben mocsaras terülteken rekedt embereket is hasonló pontossággal kell a személyzetnek megtalálni, leereszkedni akár kötelén, csörlővel, vagy beugrani a vízbe, esetleg hordágyat felemelni. Az már a humor kategóriája volt, hogy a repülés közben minden személyzetnek egy-egy ismertebb slágert kellett saját előadásban a fedélzeti rádión énekelnie a nagyérdeműnek, akik a repülőtéren az akadálypálya mellett szurkolták végig az versenyt.
A SAR Meeting nemzetközi. Ebben az évben a német fegyveres erők mellett, osztrák, litván, lengyel, belga és amerikai vendégek is voltak. A sógorok a hadseregtől Alouette III helikopterrel repültek, a litvánok vadonatúj Airbus Helicopters AS-365 Dauphin forgószárnyassal. Lengyel barátaink a haditengerészet W-3RM Anaconda helikopterét hozták, az amerikaiak, pedig az Atlanti Erőfeszítésnek köszönhetően a hadsereg Európába átdobott 3-10 GSAB egységének HH-60M Blackhawk helikopterével.
A belgák NH-90 Caiman (Kajmán) helikopterét nagyon közelről is megcsodálhattuk, a német kollégák megrohanták a „feldöntött szélmalmot”, mivel 2019-ben ez váltja fel a Sea King helikoptereiket. Nem igazán szerencsés módon Sea Lion lesz a neve, és a német haditengerészet parancsnoka kijelentette, hogy nem fogják németesíteni a nevét, mert az emlékeztetne a nácik 1940-ben el sem indított Seelöve hadműveletére, amely a brit szigetek megszállását célozta volna. Akkor meg miért nem találtak ki más nevet neki a manó sem tudja.
A németek a versenyen a következő csapatokkal és helikopterekkel repültek: Bell UH1D, EC135, Do-28, Sea Lynx, Sea King, EC135, AW139. A NH-90TTH bizony a jövőbeli Tengeri Oroszlán szárazföldi változata, a német hadsereg a Bundeswehr már 1-2 éve repüli a típust, amely a „Kompozit csoda” nevet is kapta. És kapott a gép is hideget-meleget, meg azok is, akik rendszeresítették. Bizony eleinte az NH-90 minden volt, csak sikertörténet nem.
Az európai helikoptert eleve a legkorszerűbb technikákkal először NFH (NATO Fregatt Helicopter) néven fregatt nagyságú haditengerészeti egységekre tervezték, és csak később lett TTH (Tactical Transport Helicopter) harcászati szállító szárazföldi változata. A kompozittal sok probléma volt, például tört a helikopter padlózata a teljes felszerelésű szárazföldi harcosok bakancsai alatt, de lassan a NH-90 a gyermekbetegségeit kinövi. Jelenleg már több mint 300 példányt építettek, és a német, francia, olasz és ausztrál fegyveres erők alkalmazzák.
Sajnos a verseny végét már nem láthattuk, mivel a statikus bemutató és a sajtótájékoztató után csak a német egységek versenyét nézhettük meg, a külföldiekét nem. Az azonban biztos, hogy ezek a találkozók segítenek a kutató-mentő egységek kiképzésében, a közös technikák alkalmazásában, és ezzel a bajba jutottak légi segítségnyújtási színvonalának emelésében. Reméljük hogy a 2018-ban Belgiumban tartandó találkozót látva, már magyar forgószárnyasok repüléséről is beszámolhatunk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!