Kútba esett a horvát cargo privatizációja
A vasúti teherszállító ágazat hetvenöt százalékának értékesítését tervezte a kormány, de a román Grampet Group-pal folytatott tárgyalások nem vezettek eredményre – jelentette be a horvát közlekedési miniszter.
Eredetileg heten érdeklődtek a horvátországi vasúti áruszállítási üzletág iránt, köztük az Osztrák Rail Cargo, a cseh AWT is, de csak a romániai Grampet Group ajánlatát találták érvényesnek.
Az ideiglenes privatizációs szerződés szerint 105 millió eurós bankgaranciát kellett volna felmutatni, 30 millió euró vételárat kellett volna fizetni a horvát államnak, és további 20 milliót kellett volna modernizációra fordítani, valamint 10 millió eurót eszközök beszerzésére és egyéb költségekre.
Az átvilágítás során a román cégnek aggodalmai támadták a tulajdonjogokkal, a peres ügyekkel, és a horvát cargo pénzügyeivel kapcsolatban. A Grampetnek ugyanakkor az sem tetszett, hogy időközben 2,7 millió euróval nőtt a megvásárolandó társaság adóssága mindössze négy hónap alatt, 2013. szeptember és december között. A fő kifogást azonban az a 30 millió eurós végkielégítési csomag jelentette, amelyet a HZ Cargo alkalmazottainak kellett volna kifizetni, mert olyan katonai személyzetről van szó, akik az 1991–95-ös háborúban is részt vettek.
A tárgyalások elhúzódtak, és a decemberi határidő letelt, ameddig a Grampet Groupnak a bankgaranciát be kellett volna mutatnia. Így a privatizációt a horvát kormány eredménytelennek minősítette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!