Leváltja DODX 40000 sorozatú pőrekocsijait az amerikai haditengerészet
A fegyvernem jelenlegi hattengelyes, töltet nélküli ballisztikus gyakorlórakétákat is szállító kocsijainak 2031. január elsejéig szól az AAR-től kapott mandátuma.
Az Egyesült Államok kormánya a védelmi minisztériumon keresztül indított ajánlatételi eljárást a pőrekocsik gyártására és szállítására. A felhívásra jelentkezőknek egy teljesen új típus kifejlesztésére adhattak ajánlatot: a pőrekocsiknak kifejezetten alkalmasnak kell lenniük a haditengerészeti AIM-ek, azaz a robbanófej nélküli, de a valódiak súlyát, méreteit és kezelési jellemzőit a valósághű gyakorlatok végrehajthatósága érdekében másoló rakéták szállítására.
A rendszerkövetelmény-dokumentumok és specifikációk alapján a beszállító tervez, gyárt és szállít – az új vasúti járműveknek meg kell felelniük az Amerikai Vasúti Szövetség (AAR) vonatkozó előírásainak. Szakértők szerint az amerikai vasútijármű-gyártó ipar jelenlegi szintjén nem jelenthet különösebb kihívást egy olyan vasúti kocsi megtervezése, amely rakétákat szállíthat az ország vasúthálózatán addig, amíg a rakományhossz nem haladja meg a kilencven lábat (egy Trident D5 ballisztikus rakéta 44 láb, hozzávetőlegesen 13 és fél méter).
A pőrék átadása a megrendelőnek az egyik legismertebb és leggyakrabban alkalmazott Incoterms-szabály (International Commercial Terms, a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara által megalkotott szabályrendszer) keretében megalkotott CIF paritás (Cost, Insurance, and Freight) elve alapján történik: a szállító felelős az áruk, jelen esetben a kocsik szállításáért, és viseli a kockázatokat, amíg azok el nem érik az amerikai haditengerészet által megadott átadási pontot.
Az új pőrekocsik a meglévő, eredetileg az amerikai szárazföldi erők páncélozott és egyéb járműveinek szállítására tervezett, 1981 óta használt, később a flottánál az AIM-ek a különböző haditengerészeti létesítmények közötti mozgatására rendszeresített, 140 tonna raksúlyú DODX 40000 sorozatot váltják fel. A sorozatot 2031. január 1-ig demilitarizálják, mivel kialakításuk elavult, és az Amerikai Vasúti Szövetség (AAR) a későbbiekben nem ad engedélyt a használatukra.

Ezzel párhuzamosan a haditengerészet más vasúti fejlesztéseket is tervez: a fegyvernemi lőszerparancsnokság kétszáz speciális teherkocsijának a cseréjét vette fontolóra. Ehhez a vagonokhoz egyrészt már nem gyártanak fékrendszert, másrészt a közelmúltban számos ilyen kocsit vontak ki a forgalomból a vázszerkezetükön mutatkozó korrózió, illetve repedés miatt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!