Meredeken ível felfelé a tengeri konténerszállítás, és a kereslet növekedése az árakon is meglátszik

iho.hu   ·   2024.06.02. 12:00
Emelkedő árak a tengeri konténszerszállításban

A  vezető óceáni és légi fuvardíj-összehasonlító és piacelemző platform, a Xeneta által közzétett legfrissebb adatok szerint az óceáni konténerszállítmányozás azonnali díjai a piac gyors és drámai növekedése következtében elérik azt a szintet, amit 2022 óta nem tapasztaltunk. 

Jelenleg a bizonytalanság és turbulencia uralkodik a globális óceáni szállítmányozási láncokban, és ez elősegíti az azonnali díjak növekedését. Ennek a közelmúltbeli kiugrásnak a sebessége és mértéke azonban meglepte a piacot – beleértve a világ legnagyobb óceánjáró hajózási vállalatainak vezérigazgatóit is – állapították meg elemzők. Ennek megfelelően a Távol-Kelet–Egyesült Államok nyugati part ellátási láncban a konténerszállítási tarifák június elsején elérték az 5170 dollár/FEU-t; ez nem kevesebb, mint 57 százalékos növekedést jelentett májusban. (FEU, azaz forty foot equivalent unit, negyvenlábas egységkonténer). A Távol-Kelet és Észak-Európa közötti kereskedelemben az árak hasonlóan alakultak, és elérték az 5280 dollár/FEU-t, szemben a február 16-i 4839 dollárral. Ez a legmagasabb árfolyam, ami ebben a szegmensben 596 napja regisztráltak, és 63 százalékos a növekedés április 29-e óta. És ez még nem minden, a Távol-Kelet–Mediterránium szállítási útvonalon egy FEU-ért az eddigi, január 16-ai 5985 dolláros csúcsot meghaladva 6176 dollárt kell fizetni.

Az árak magasba szökésének háttarében az áll, hogy a piacot erősen befolyásolják az olyan tényezők, mint  a Vörös-tenger jemeni partvidékén zajló konfliktusok, a teherhajók ellen intézett húszi támadások. Ezért több piaci szereplő is úgy döntött, a bizonytalansági tényezők miatt előrébb hozza a hagyományos, vagyis a decemberi ünnepek előtti szállítmányozási csúcsszezont, és lehetőség szerint már most eljuttatja az árut a felvevőpiacokra. Ez persze kikötői torlódásokhoz, a raktárak, terminálok zsúfoltságához, esetenként konténerhiányhoz vezet, és a raktározási kereslet megnövekedésének is árfelhajtó ereje van.

Törvényszerű, hogy a hajóstársaságok a legmagasabb díjat fizető fuvaroztatókat részesítik előnyben. Ez azt jelenti, fennáll annak a veszélye, hogy a hosszú távú szerződések alapján alacsonyabb díjat fizető feladók rakománya a kikötőben marad. Ez a Covid-19 világjárvány idején egyszer már megtörtént, és most is megismétlődik. Peter Sand, a Xeneta vezető elemzője szerint az importőrök levonták a járványidőszak tanulságait, és az ellátási láncok védelmének legegyszerűbb módját abban látják, ha átrendezik kargó kapacitásaikat, és minél több árut szállítanak ki a lehető leggyorsabban. Így alakult ki az a szokatlan helyzet, hogy már májusban szállítanak árut a karácsonyi időszakra.

És ez az áru nekünk, fogyasztóknak sokkal többe kerül majd, hiszen végső soron az ellátási lánc megnövekedett költségeinek javát a fogyasztó, a felhasználó fizeti meg…

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek