MV–22: irány Dubai!

iho/repülés   ·   2011.11.07. 17:53
nyito

Nem véletlenül: az immár több fronton is harcedzettséget szerzett típust az öböl menti, gazdag védelmi költségvetésű államok számára szeretné értékesíteni. A korábbi közlések szerint Szaúd-Arábia az egyik esélyes vevőjelölt, 10-15 géppel. Az MV–22-eseket elsősorban kutató-mentő és szállító feladatokban használná a királyság, mely évek óta gondolkodik a megfelelő típus beszerzésén.

A Halászsas Farnborough-ban

Rá is férne az exportsiker a Bell Boeing különleges repülőgépére: 2006 óta még nem sikerült külföldi vásárlót találni a V–22-es család tagjaira. 2006-ban két MV–22-essel elrepültek a híres angliai Farnborough Légikiállításra is, de végül Nagy-Britannia sem rendelt a típusból. Folyamatosan keringenek információk egy esetleges izraeli vásárlásról is. Az tudjuk, hogy az izraeli űr- és légvédelmi erők szakemberei kedvező véleménnyel vannak a típusról, a típus kipróbálását végző izraeli pilóták is dicsérték, de még nem sikerült döntésre jutni. Ennek persze lehet, hogy köze van a típus meglehetősen borsos árához is.

A megszokott meló: katonákat hozni-vinni a hadszíntéren <br>(fotó: usmc.mil)

Idén Kanadával próbálkozott a Bell Boeing, így a tengerészgyalogosoktól „kölcsönzött” MV–22-es részt vett a Kanadai Nemzetközi Légikiállításon is. A kanadai védelmi tárca kánytelen pótolni a folyamatosan modernizált, új turboprop hajtóművel is átépített, de mára lassan kiöregedő de Havilland Canada CC–115 Buffalo repülőgépeit, melyet elsősorban kutató-mentő feladatokra használ.

Fontos lenne az exportmegrendelésekkel kisegíteni a gyártósort is. Az MV–22-es programban az amerikai haditengerészet repülőgép-beszerzésekért felelős hivatala és a Bell Boeing egy 2013–2018 közötti 122 gépes megrendelésről tárgyal jelenleg. Az ilyen, többesztendős, nagy megrendelések során általában 10 százalékot enged a szállító a listaárból – s ezzel csökkenti saját profitját is. Ráadásul az amerikai védelmi költségvetés helyzete miatt jelenleg már egy 6–24 gépes megrendeléscsökkentésről is szólnak a hírek, mely igen érzékenyen érintené a gyártót. Nem kizárt az sem, hogy a mostani felülvizsgálatot később újabb megrendelésmódosítás követi majd, természetesen további csökkenéssel.

A zord üzemeltetési körülményeket is bírják <br>(fotó: autoslope.com)

Az MV–22-es pedig brillírozott az éles hadműveletek során mind Irakban, mind Afganisztánban, mind Líbiában. Az eddigi egyetlen afganisztáni gépveszteség is pilótahiba miatt történt: a gépet irányító hajózó túl alacsonyan repült. A gép nagy, a helikopterekét akár kétszer is meghaladó repülési sebessége, párosítva a függőleges le- és felszállási képességgel jelenleg egyedülálló a védelmi piacon. Kérdés, ez elegendő lesz-e Dubaiban a győzelemhez?

Kapcsolódó hírek