Romlott a közúti árufuvarozók helyzete az első negyedévben

MTI/iho   ·   2023.06.04. 09:00
00_kozuti_fuvarozas

Fordulat állt be a közúti fuvarozásban az idei első negyedévben a tavalyi kedvező év után a fogyasztás és a beruházások csökkenése miatt – derült ki a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának online rendezvényén. 

Lajkó Ferenc, a szakosztály elnöke ismertetése szerint a hazai áruszállításban 78 százalék a közúti fuvarozás részaránya. Magyarországon mintegy 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll, a magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák. A közúti fuvarozás a bruttó hazai termék (GDP) csaknem öt százalékát adja, és jelentős exportszolgáltató.

Tavaly a nemzetközi áruszállításban részt vevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégekéi pedig 34,9 százalékkal nőttek, főként az üzemanyag- és egyéb árak emelkedése miatt. Ugyanakkor az év nagy részében volt elég szállítandó áru, a gazdasági fellendülést pedig kisebb kapacitáshiány kísérte, így a költségek növekedését szinte teljesen át tudták hárítani a fuvarozó cégek, ami harminc éve nem fordult elő. Ennek következményeként a közúti fuvarozási szektor 2022 egészét figyelembe véve jó évet zárt.

A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban Lajkó kifejtette: az első negyedévben tapasztaltak alapján továbbra is emelkednek a közúti fuvarozás költségei, az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálja a többi költség növekedését. A szakértő szerint éves szinten a költségek nyolc–kilenc százalékos emelkedésére lehet számítani. Jelezte azt is, hogy a közúti fuvarozás piacán kapacitás-felesleg alakult ki a fuvarok csökkenése miatt, amihez az első negyedévben nem tudott alkalmazkodni a közúti szektor. Rámutatott: a változások következménye az árszint csökkenése. A nemzetközi fuvarozásban 0,3 százalékkal nőttek, a belföldi fuvarozásban viszont 4,1 százalékkal csökkentek az árak.

Az év nagy kérdése, hogy a növekvő költségek mellett, az első negyedéves csökkenő árszinthez képest mikor konszolidálódik a piac, mikor tudnak a fuvarozók a költségeikhez mérten árat emelni, ami alapvető a túlélésük szempontjából.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút Ellátási lánc Szállítmányozás Közút Haszonjármű

Döbbenet a vasút alágazatban: fordított modális váltást okozhat az EP-bizottság döntése

iho.hu   ·   2024.02.15. 13:15

Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága képviselői szerdán huszonhat igen szavazattal, tizenegy ellenében és egy tartózkodás mellett fogadták el az előterjesztést a közúti fuvarozás súly- és méretszabályainak – felfogásukban az áruszállítás környezetbarátabbá tételét célzó – felülvizsgálatáról.