Sikertelen felszállási kísérlet: elégett egy MD-87-es Houstonban

iho/repülés   ·   2021.10.20. 09:00
Clipboard01

Szerencsére a magángép fedélzetén lévő 21 ember mindegyike túlélte a túlfutásos balesetet, ketten sérültek meg.

A texasi nagyváros nyugati részén fekvő Houston Executive 36-os pályáján startolt a McDonnell Douglas keskenytörzsű, kéthajtóműves típusa, és eddig ismeretlen okból nem tudott a levegőbe emelkedni. Túlfutott, ütközött a reptér kerítésével és leszakított elektromos vezetékeket, majd mintegy 300, más információk szerint ötszáz méterre a küszöbtől állt meg és kigyulladt. Mielőtt a törzs teljesen kiégett volna, sikerült a rajta lévőknek kimenekülnie, a fedélzeten lévő háromfős személyzet és 18 utas közül csak ketten szenvedtek kisebb sérüléseket.

A baleset részleteiről egyelőre keveset tudni. Szemtanúk szerint a gép nekifutott, de nem emelkedett el, megpróbált megállni a túlsó küszöb előtt, de a 2015 méteres pálya maradék része ehhez már nem volt elég. Ugyanakkor az első információk szerint miközben a személyzet erőteljesen fékezett, a lassulást segítő sugárfordító nem volt aktivizálva. A baleset időpontjában változó irányú, hat–hét csomós szél fújt kelet és dél felől, vagyis lehet, hogy a gép hátszélben startolt észak felé.

Mint erről portálunk többször írt, a túlfutás viszonylag gyakori baleset, és előfordul, hogy a beton elhagyásakor a gép teljesen összetörik, de az utasok többsége esetleg sérülés nélkül is megúszhatja. Persze van, amikor súlyosak a következmények, például emlékezetes baleset volt 2011-ben, amikor Jaroszlavl város Tunosna repülőteréről történő felszállás után röviddel a Volga folyó egy mellékágába és partjára zuhant a Yak Service légitársaság Jak–42 típusú repülőgépe, amely Minszkbe vitte volna a helyi Lokomotív jéghokicsapat gyakorlatilag teljes játékos-, edző- és adminisztratív állományát. A balesetnek 43 halálos áldozata volt, csak az egyik játékos és a fedélzeti mérnök élte túl. A játékos néhány nap múlva a kórházban belehalt súlyos égési sérüléseibe, így a halottak száma 44-re nőtt.

Ennek az MD-87-esnek az utasai, köztük a tulajdonosa is, sporteseményre utaztak volna Bostonba. Az N987AK lajstromjelű, 33 éves kéthajtóműves tizenkét éven át a Finnair gépe volt, majd az Aeromexico állományában repült, hét év elteltével pedig VIP-géppé alakították át: először a Noybim LLC volt a tulajdonos, ezután került elég hosszan letárolásra. 2015-ben vette meg a 987 Investment LCC, egy ingatlantulajdonos és -fejlesztő cégcsoport anyavállalata.

(fotó: Flightaware.com)

A Houston Executive népszerű kisgépes és üzleti repülőtér, nincs menetrend szerinti forgalma. A business jetek és kisebb gépek pilótái és utasai számára viszont sok luxussal felszerelt, kellemes körülményeket építettek ki. Érdekessége a nemrég elkészült „érkezési kupola”, amely alá a beguruló gépek állhatnak be, így kiszálláskor az utasok védettek az időjárás viszontagságaitól, ami Houston esetében azért főképp az erős napsütést jelenti.

(fotó: Houston Executive)

Az MD-87-es az eredetileg a DC-9-estől származó, igen sikeres MD-80-as gépcsalád tagja. Negyven méter körüli, tehát rövidebb törzzsel épült, mint a többi a sorozatból, a szokásos többosztályos elrendezésben 114 utassal repülhetett, a maximális egyosztályos ülésszám 139 volt. „Vékonyabb”, de viszonylag hosszú, ötezer kilométer körüli vonalakon is szívesen használták kiegészítő tankokkal. Az MD-80-sorozat 1191 gépéből 75 épült ebben a verzióban. Repülte például az SAS, az Iberia és az Austrian is. 1992-ig maradt gyártásban, a viszonylag szomjas és hangos JT8D hajtóművek egyre kevésbé tették vonzóvá a típust az Airbus A320-as és a Boeing 737-es gépcsaládjaival szemben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek