Hamvába holt ötlet: Smokers Express, a dohányosok légitársasága

Az 1990-es években két szenvedélyes dohányos légitársaságot gründolt bagósoknak és szerencsejátékosoknak. A Smokers Express hamburgerekkel és ingyenes füstölnivalóval csábította az utasokat.
Az 1993-ban a két említett, megrögzötten dohányos szerzet, William Walts és a Walt Disney korábbi vezetője, George Richardson azért, hogy megkerüljék a George Bush amerikai elnök által korábban szinte az összes belföldi járatra elrendelt dohányzási tilalmat, megalapította a Smokers Express légitársaságot. Az utasokat hangzatos ajánlatokkal igyekezték meggyőzni, hogy velük repüljenek: ingyenes füstölnivalóval és normális méretű hamutartókkal, az „igazi ételt igazi embereknek” szlogen szellemében betevő falatokkal a steakektől a hamburgereken át a pizzáig, térítésmentes fejhallgatóval a fedélzeti zenéhez és lottószelvényekkel.
A Smokers Express finanszírozása három pilléren nyugodott: a tervezett 25 dollár/fő éves tagsági díjon, a jegyeladásokból származó bevételen, továbbá megkeresték a nagyobb dohányipari vállalatokat, ígéretet téve arra, hogy minden szponzoráció esetén feltüntetik márkájukat a repülőgépeiken.
Walt és Richardson három McDonnell Douglas DC-9-essel kívánta elindítani a vállalkozást, és további 27 repülőgép lízingelését tervezték. A fedélzeti dohányzás biztonságosabbá tétele, a tűzveszély minimalizálása érdekében a repülőgépeket a legmodernebb légszűrő rendszerekkel és tűzálló szőnyegekkel látták el. Az egyes desztinációk tizenegy amerikai célállomást érintettek volna. Mivel az egy utascélcsoportként a szerencsejátékosokra is „kivetették a hálójukat”, az útvonalaknak a nagyobb amerikai városokat kellett összekötniük az ország leghíresebb szerencsejáték bázisaival, úgymint Las Vegas és Atlantic City.
Az első járat indítását 1993. szeptember 25-re tervezték, az egyik DC-9-es Floridából Washington D. C.-be repült volna – az új amerikai elnök, Bill Clinton tervezett dohányadó-emelése elleni tiltakozásul. A jelentkezők azonban nem tolongtak, és a gyér érdeklődés miatt a járatot először a következő év januárjára halasztották, végül teljesen törölték. (A légitársaság nem hirdetett közvetlenül, hanem szóbeli ajánlásoktól, újságcikkektől és televíziós megjelenésektől várta a kívánt hatást elérni.)
Hamarosan, 1994. júniusára maga a Smokers Express is megszűnt, működtetését a finanszírozási nehézségek lehetetlenítették el.
Nyitóképünön: DC-9-es Marlboro festésben
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!