Spielwarenmesse 2015: nagyvasak Nürnbergben

Joó Ferenc   ·   2015.02.05. 08:45
nurn_spiel02_0

Magyarországon viszonylag kevesen rendelkeznek kerti vasúttal, ettől függetlenül elmondható, a 45 milliméteres nyomtáv kedvelőinek száma szépen gyarapodott az elmúlt években. Ám nemcsak nekik szeretnénk a Spielwarenmessén látott „nagyvasakról” beszámolni, hiszen – valljuk be – kinek nem tetszenek ezek a dögös, akár sok kiló tömegű gépek, amelyek, ha hanggal is el vannak látva, még a szomszéd kutyájának a szeméből is kiverik az álmot beüzemeléskor!

Persze nem mindenki rendelkezik kerttel, ellenben egy „dilikörös” LGB-kezdőkészlettel már viszonylag kis helyen is lehet játszani, akár a szobában is. Ráadásul már egy új H0-ás mozdony árából lehet venni ilyen használt kezdőkészletet, időjárásálló mozdonnyal és vagonokkal, tehát még csak az sem mondható, hogy nagyon drága elkezdeni a vasútmodellezést ebben a méretben. A pálya nagyobb mértékű bővítése azonban már komolyabb kiadást igényel, hiszen a – szintén időjárásálló – sínrendszer nem olcsó, de a profibb mozdonyok ára is mellbe vághatja az átlag magyar vasútmodellezőt, bár az árcédulán szereplő összeg erősen függ a gyártótól is.

A Messe (vásár) fogadóépülete Nürnbergben. A vasútmodellek csarnoka a vásár területének szinte túloldalán, innen fél kilométerre jobbra található, A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

De melyik is ez a méretarány? Kezdjük az elején: a 45 milliméteren futó nagyvasúti járművek méretaránya 1:32 (1-es méret). Ha ugyanezeken a síneken svájci vagy német kisvasúti, tehát 1000 milliméteres járműveket szeretnénk futtatni, akkor azok méretaránya 1:22,5 lesz (IIm méret). A különbség elvileg a „talpfák” (keresztaljak) kiosztásában mutatkozna meg, de a legtöbb „kertivasúti” modellező rendelkezik mindkét féle járműállománnyal, ellenben csak egy pályával, így a leginkább elterjedt LGB pályák talpfáinak távolsága valahol a két méretarány között van.

Az LGB-s sínszálak mérete Code 332-es, tehát brutálisan nagynak és vastagnak tűnnek, még IIm méretben is. Viszont az LGB pályája stabil és jól használható – cserébe nem is olcsó. Hasonló vágányzatot készít a legtöbb amerikai gyártó. Az 1:32 mérethez sokkal közelebb áll mondjuk a Märklin sínrendszere, de valójában körülbelül Code 180-as síneket kellene használni az 1-es méretű modellekhez.

Vannak azonban más méretarányok, amelyek megtestesítői szintén a 45 milliméteres nyomtávon közlekednek. Az amerikai erdei vasutak nagy része három láb (914 milliméter) nyomtávolságú pályával épült, így az ezeket leképező modellek a 45 milliméteres sínhez 1:20,3 méretarányban kell elkészüljenek. Korábban népszerű volt még az 1:24 méretarány is. Mi is ennek a titka? Az, hogy minél kisebb a kicsinyítés, annál szebben kidolgozhatók a részletek – és persze annál nagyobbak a járművek is. Ha a nálunk szokásos 760 milliméteres nyomtávot szeretnénk a 45 milliméteres vágányokhoz adaptálni, akkor 1:16,9 méretarányt kellene használnunk. Ez esetben egy C50-es mozdony hossza 272 milliméter lenne, amely 1:32-es méretarányban már majdnem egy M32-es hosszát tenné ki. Márpedig a valóságban egy Gokart majdnem kétszer olyan hosszú, mint egy C50-es!

A legszebb azonban az, hogy egyes amerikai gyártók kicsinylették az 1:32 méretarányt. Ezért picit csaltak rajta és a járművek szélességét, hosszát és magasságát megnövelték mintegy tíz százalékkal. Az így kapott 1:29 méretarányú vonatok (G méret) némileg nagyobbnak hatnak, de ugyanúgy a 45 milliméteres nyomtávon közlekednek, magyarul a nyomtávban csaltak egy picit, de ez tényleg nem feltűnő... Csak akkor, ha egymás mellé tesszük – mondjuk – az MTH 1:32 és az Aristocraft 1:29 méretarányú vagonjait. Európába is begyűrűződött ez a szemlélet, ugyanis a Piko előszeretettel növeli meg a járművei méreteit. Emiatt (jobban megvizsgálva) a Pikónak például a G-s Taurusza valamelyest keskeny nyomközűnek tűnik, ám összhatásban ez nem zavaró.

Na de térjünk vissza Nürnbergbe, mert itt is több kiállító kacsintgatott a nagyobb méretarányok felé. A gyártók egy része a 0-s (1:43) méretarányt célozta meg, de láthatóan egyre többen szeretnék az echte kerti vasúti modellezők igényeit is kielégíteni, ami talán részben a korábbi néhány gyártó hegemóniájának megtöréséről, talán a méretarányban elterjedt árazási szokásokban rejlő extra profit megszerzéséről, végezetül talán a nagyméretű vasútmodellezést választók számának növekedésének kihasználásáról szól. Mindeközben a hagyományos nagy gyártók egy része meglehetősen visszafogottan jelent meg a játékvásáron.

A kerti vasúti méret mellett sok más érdekességet láttunk Nürnbergben a kisebb méretarányokban is, ezekről néhány nap múlva szintén beszámolunk képekben. Addig itt egy kisfilm róluk.

Az iho.hu és az Indóház filmes partnere, a Vasútmodell TV stábja több éve részt vesz a nürnbergi vásáron és minden alkalommal készített filmet az aktuális seregszemléről (ezek annak idején rendre megtekinthetők voltak a Kupé magazinban is).

A hatodik út után egyfajta összegzés lett ez a film. Kicsit keserédes, de megpróbálja torzítás nélkül megmutatni azt a tendenciát, ami a vasútmodell-ipart jellemzi az elmúlt évek válságos időszakában.

A Vasútmodell TV kínálatában ezen kívül számos izgalmas és szép modelles mozi látható, mely kínálat folyamatosan bővül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Terepasztalcsodák Szolnokon

MTI/iho   ·   2024.02.25. 14:00

Csaknem kétezer négyzetméteren tíznél is több terepasztallal várják a látogatókat a 10. Szolnoki Országos Vasúttörténeti és Vasútmodell Kiállításon március 15. és 17. között az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban.