Terjed a generatív mesterséges intelligencia

iho.hu   ·   2024.08.04. 09:00
Generatív MI

Használatában Kína, teljes körű bevezetésében az Egyesült Államok a világelső. 

Kína világelső a generatív mesterséges intelligencia (generatív MI) alkalmazásában a Coleman Parkes Research Ltd. globális felmérése alapján. A SAS vállalat megbízásából készített kutatás megállapítja, hogy a kínai üzleti döntéshozók szerint vállalataik nyolcvanhárom százaléka használja a technológiát. Ez az arány az Egyesült Királyságban hetven, az Egyesült Államokban hatvanöt, Ausztráliában hatvanhárom. Az amerikai vállalatok ugyanakkor huszonnégy százalékkal vezetnek a kiforrottság és a generatív MI alapú technológiák teljes körű bevezetése tekintetében, szemben a kínai tizenkilenc és az egyesült királyságbeli tizenegy százalékkal.

Az MI és a generatív MI globális gazdasági hatása becslések szerint évente 2,6–4,4 billió dollár többletbevételt hozhat a felhasználási esetek teljes skáláján. A gazdasági következményeket figyelembe véve a SAS és a kutatást végző vállalat 1600 döntéshozót kérdezett meg a legfontosabb globális piacokon. A válaszadók számos iparágban dolgoznak, beleértve a bankszektort, a biztosítást, az állami szektort, az élettudományokat, az egészségügyet, a távközlést, a feldolgozóipart, a kiskereskedelmet, az energia- és közműszolgáltatást, valamint a szakmai szolgáltatásokat. A felmérésben szereplő legkisebb vállalatok 500–999, a legnagyobbak tízezernél több főt foglalkoztatnak.

„Bármely új technológiával kapcsolatban érvényes, hogy a vállalatoknak át kell lépniük egy felfedezési fázison, amely elválasztja a felfokozott elvárásokat a valóságtól, hogy megértsék a valós vállalati megvalósítások összetettségét. A generatív MI-vel elértük ezt a pillanatot” – állapította meg Bryan Harris, a SAS ügyvezető alelnöke és technológiai igazgatója. „A felfokozott elvárások csúcspontján túl mostantól a generatív MI célirányos alkalmazása és a megismételhető, megbízható üzleti eredmények elérése a tét.”

A generatív MI teljes körű használata és a vállalati folyamatokba való beépítése tekintetében Észak-Amerika részesedése húsz, az ázsia-csendes-óceáni térségé tíz, Latin-Amerikáé nyolc, Európáé hét százalék. A következő régiók vezettek be a generatív MI használatára vonatkozó szabályozást: Ázsia–csendes-óceáni térség: 71; Észak-Amerika: 63; Európa: 59; Latin-Amerika: 52 százalék. Az Ázsia–csendes-óceáni térség vállalatainak 94 százaléka különített el dedikált költségvetést a jövő évi generatív MI fejlesztések finanszírozására. Európában ez az arány 91, Észak-Amerikában 89, Latin-Amerikában 84 százalék.

Az adatok iparági szegmensekre bontva azt mutatják, hogy a banki és a biztosítási szektor számos mutató tekintetében vezet a mesterséges intelligencia napi üzleti műveletekbe történő beépítése terén.

  • A bankszektorban ennek aránya tizenhét,
  • a távközlésben tizenöt, a biztosítások területén tizenegy,
  • az élettudományokban, a szakmai szolgáltatások területén egyaránt tizenegy,
  • a kiskereskedelemben tíz,
  • az állami szektorban és az egészségügyben csak kilenc, míg
  • a feldolgozóiparban hét, valamint
  • az energia és közműszolgáltatásokban hat százalék.

A következő iparágak jelezték, hogy máris napi szinten és milyen mértékben használják a generatív MI-t:

  • a távközlésben huszonkilenc,
  • a kiskereskedelemben huszonhét,
  • a bankszektorban huszonhárom,
  • a szakmai szolgáltatások területén huszonhárom,
  • a biztosítások szektorában huszonkettő,
  • az élettudományok területén tizenkilenc,
  • az egészségügyben, az energia és a közműszolgáltatásokban tizenhét,
  • a feldolgozóiparban tizenhat,
  • az állami szektorban pedig tizenhárom.

Arra kérdésre, hogy mely szervezeti egységek használják, vagy tervezik használni a generatív MI-t, a válaszok megoszlása a következő volt:

  • értékesítés nyolcvanhat,
  • marketing nyolcvanöt,
  • információtechnológia nyolcvanegy,
  • pénzügy és termelés hetvenöt százalék.

A globális felmérés adatai szerint a generatív MI rutinszerű alkalmazásával kapcsolatban a vállalatok előtt álló kihívások listáján az első helyen a világos stratégia hiánya áll. A felmérésre válaszoló vezetők mindössze kilenc nyilatkozott úgy, hogy rendkívül tájékozott a generatív mesterséges intelligencia vállalati bevezetésével kapcsolatban. Azon válaszadók közül, akiknek a vállalata már teljes mértékben bevezette a generatív MI-t, mindössze a negyede mondta azt, hogy rendkívül jól ismeri a vállalata stratégiáját a generatív MI bevezetésére vonatkozóan.

Még a technológiai beruházási döntésekért felelős vezetők sem ismerik kellőképpen az MI-t – azoknál a szervezeteknél sem, amelyek az elfogadási görbe előtt járnak. Tízből kilenc vezető technológiai döntéshozó összességében elismeri, hogy nem érti teljesen a generatív MI-t és annak az üzleti folyamatokra gyakorolt potenciális hatását. A technológiai vezetők mindössze harminchat százaléka állítja, hogy teljesen képben van. Ennek ellenére a legtöbb szervezet (a megkérdezettek háromnegyede) azt állítja, hogy a következő pénzügyi évben az MI-be való befektetésre elkülönített költségvetést tervez készíteni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek