Tiszta égbolt, tiszta szárny

Szűcs József   ·   2011.07.30. 16:22
laminar_cr

A légikísérleteket egy A340-essel végzik

Lamináris szárnyak révén hat, más becslések szerint akár tíz százalékkal kevesebb üzemanyaggal repülhetnének az utasszállítók, de a feladat, ilyen szárny nagygépes hasznosítása, nem is olyan egyszerű feladat. A légkör óvása, meg a kerozénköltség csökkentése érdekében ennek megvalósítására vállalkozott az Airbus, a SAAB és a Dassault, valamint a német Frauenhoffer kutatóintézet. Az EU CleanSky programja 393 millió eurót biztosított a kísérletekre, amelynek programvezetője Jens König. A kísérletek  megosztva mindhárom gyárban  és az intézetben is folynak.

A különleges, lamináris szárnyprofilú, sima felületű, minimális súrlódású, légellenállású szárny nem új találmány, ilyen volt például a R-22 Laminár 18-as  vitorlázógépünk. Ám a gondos kialakítása „többe került”, mint amit a  siklószám kis javulása hozott. A nagy gépek tömegén azonban hatalmas üzemanyag-megtakarítást eredményezhet.

A 340-es szárnyának külső szekcióit alakítják át

A lamináris szárny előnyeit 2014-ig majd egy erre átalakított négyhajtóműves Airbus 340-300-ason vizsgálják. A   külső hajtóműveken kívüli szárnyvégei helyére egy-egy, nyolc méter hosszú új,  úgynevezett lamináris  szárnyvéget szerelnek, amelyeket kívül örvényzáró orsó, belülső végén vezetőlap határol. A törzs fölé szerelt állványról pedig kamerákkal, hőérzékelőkkel figyelik az áramlást és rögzítik az adatokat.

Lamináris (a) és turbulens (b) áramlás a Wikipédia ábráján

A leendő szárnyak felületét alkotó borítólemezek két négyzetméteres darabjait különféle anyagokból, szénszálas erősítésű műanyagból, titániumból, aluból, más fémekből is elkészítik és laboratóriumi körülmények között vizsgálják. A laminaritásnak és a szerelhetőségnek legmegfelelőbből készítik majd el az új szárnydarabokat. Kikísérletezik a toldatszárnyaknak a meglévőkhöz legcélszerűbb csatlakoztatásait is.

Az új szárnydarabokon nem lesznek mozgó alkatrészek, csűrök, spoilerek, orr-segédszárnyak sem, hogy a kísérleti gépen zavartalan körülmények között érvényesülhessen a laminaritás.

Kutatták a lamináris áramlást az amerikaiak is – ezzel a furcsa szárnyú F-16-ossal

A tervek szerint  a Laminár A340-300-as majd 0,72- 0,76  mach-al fog repülni, ami a sugárhajtásúak gazdaságos sebessége, s amelyen az új szárny előnyei is bebizonyosodhatnak.

Kapcsolódó hírek