Török-brit incidens Ciprus fölött

iho   ·   2013.09.04. 15:00
cim2

Kevés híján éles légiharcba keveredtek a Ciprusra telepített brit Eurofioghterek török F-16-osokkal. Mint azt korábban már jeleztük, a sziget déli oldalán lévő RAF támaszpont, Akrotiri más gépek mellett néhány napja fogadta a királyi légierő hat Typhoon harci gépét is, amelyeket a térségben folyó nagy katonai felvonulás kapcsán irányított oda a brit hadvezetés, de nem azért, hogy részt vegyenek egy esetleges Szíria elleni akcióban.

A RAF Eurofightere

A török gépek a Törökország által megszállva tartott és nemetközileg soha el nem ismert ciprusi török állam, vagyis a sziget északi részén lévő szakadár rész légterének védelmére szálltak fel Incirlikből, tehát egy szárazföldi török bázisról. Az, hogy a Typhoonok repültek-e be először az északi zónába, vagy a törökök igyekeztek eleve távol tartani őket onnan, a jelentésekből nem derül ki, végülis fegyverhasználatra nem került sor, a RAF gépei délen szálltak le, a török Viperek az északi övezet légtere felé hagyták el az övezetet.

Az Aviationist nemzetközi portálon a hírhez hozzászóló egyik görög kommentátor úgy magyarázta az eseményt, hogy a törökök kvázi nem engedhetik meg maguknak, hogy Cipruson az északi légtérbe akár a britek is behatoljanak, mert ha egy RAF-gépet riasztás és elfogás nélkül engednek odarepülni, ez annyit jelentene, hogy a Ciprus és más szigetek miatt súlyos konfliktusban lévő Görögország gépei is megjelenhetnének a sziget illetve Észak-Ciprus légterében.

Török F-16-osok

A RAF viszont azt nem engedheti meg magának, hogy ne válaszoljon a török gépek kihívására, mert egyrészt az Egyesült Királyság sem ismeri el a szakadár ciprusi török államot, másrészt mert az Akrotiri légibázis nem egyszerűen egy brit kezelésben lévő támaszpont, hanem az Egyesült Királyság megmaradt felségterülete Ciprus déli csücskében.

Mint ismeretes, a két NATO-tagállam, Törökország és Görögország légiereje olykor kifejezetten éles légiharcot vív egymással a Földközi-tenger keleti medencéjében, egyes vitatott fennhatóságú kisebb területek, szigetek, valamint egyoldalúan kiterjesztett felségvizek felett, és az elmúlt évtizedekben többször került sor gépek és pilóták elvesztésére is ebben a torzsalkodásban.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.