Új Sárkány: az emberes űrrepülés a XXI. századba lép

iho   ·   2014.06.01. 16:15
cim

A feltörekvő magán űripari cég, a SpaceX bemutatta személyszállító űrhajóját, amely, ha szolgálatba áll, egyszerre hét űrhajóst vihet a Nemzetközi űrállomásra.

Eddig nem lenne olyan különleges a történet, azonban a Dragon V2, amely a már „normál” kereskedelmi járatokat teljesítő Dragon teherűrhajó változata, több szempontból is forradalmi újítást jelent a most használatos, űrhajósokat is szállító amerikai és kínai űrhajókhoz képest. Egyrészt jóval tágasabb azoknál: nem egyszerűen három helyett heten ülhetnek benne, hanem ez a hét személy is meglehetősen kellemes környezetben tölthet el több napot is az űrben ebbe a kapszulába zárva.

Elon Musk és a Dragon V2: autonóm, újra felhasználható, hétszemélyes

A jelenlegi Szojuz-menetrend gyorsított utazást biztosít a háromfőnyi legénységnek, hiszen a korábbi két nap helyett mindössze hat óra alatt vitte föl a váltószemélyzetet az ISS-re, azonban korábban (épp a mostani út előtt, márciusban) volt rá példa, hogy ez nem sikerült ilyen simán, és az űrhajósok ismét több napot kellett, hogy az űrhajóban eltöltsenek dokkolásig, mert például valamiféle bizonytalanságot észleltek az irányító rendszerben, és addig nem volt szabad a kockázatos manővernek minősülő megközelítést megkezdeniük, amíg nem működött minden megint tökéletesen. Az új Sárkány az ilyen esetekre is megfelelő körülményeket biztosít az űrhajósoknak, és bár erről konkrétan nem volt szó, a SpaceX nagy ívű víziókkal megáldott vezére, Elon Musk fejében az is járhatott, amikor felvázolta az új űrhajó koncepcióját, hogy az alkalmas legyen például egy hosszabb, Hold-kerülő expedíció végrehajtására, tekintettel az amerikaiak Holddal kapcsolatos terveire (nem beszélve az oroszokról, akik már a Hold gyarmatosítását is tervbe vették).

A hölgy érzékelteti az űrhajó méreteit, a beszállás is könnyebb lesz

Az elsőre nem túl nagynak látszó űrhajó (öt méter magas), ama különleges járművek közé tartozik, amelyek belülről tágasabbnak bizonyulnak, mint ahogy az első pillantásra kívülről érzékelhető. A most futó típusokhoz képest ez nyilván a repüléshez, az életfenntartáshoz és a biztonsághoz szükséges berendezések modern technológiájával függ össze. A más űrhajók belsejét jelentős részben elfoglaló nagy műszerfal, a rengeteg kapcsoló és berendezés szinte teljesen hiányzik ebből a kapszulából, egy érintőképernyős rendszer segítségével történhet minden, amelynek közepén egy joystick-szerű mozgatható elemmel lehet irányítani a hajót, csak a legfontosabb vészhelyzeti berendezéseknek van manuális kapcsolójuk.

Ugyancsak fontos változás, és ez nem látható kívülről, az az űrhajónak a teher-Dragonokhoz képest jóval fejlettebb navigációs és irányító rendszere, amelynek előnyei például akkor mutatkoznak meg, amikor az űrhajó megérkezik az űrállomásra. A mostani cargo-változatokat az ISS robotkarja „veszi fel”, amikor a kapszula tíz méteres közelségbe ér, és a robotkarral illesztik az egyik dokkolóhoz. A V2 azonban saját kormányhajtóműveivel és persze a fedélzeti számítógép vezérletével autonóm mód képes majd összekapcsolódni az űrállomással, ezzel is csökkentve az érkezés bonyolultságát és kockázatait.

A kabin belülről üresen...

De a legfontosabb, ami megkülönbözteti a jelenlegi Dragon-hajókat is az orosz és kínai verzióktól, az, hogy leszállás után a kapszula újra indítható. Mint erről többször írtunk már, a SpaceX a teljes űrrendszerét többször felhasználhatónak tervezi, és előrehaladott kísérletek folynak a hordozórakéták fokozatainak sima visszatérésével az űrrepülőtérre: mint olvashatták, az egyik Falcon rakéta egy sikeres Dragon-start után tökéletesen vissza is tért, igaz, még csak az óceán felszínére, de tökéletesen működtek a reptéri függőleges landoláshoz szükséges kinyitható lábak is. A Dragon V2 ugyanerre képes: szemben a jelenlegi teherűrhajókkal, amelyek hagyományos módon, ejtőernyővel érnek földet, pontosabban jelenleg vizet, a Dragon V2 űrhajón az ejtőernyő csak vészhelyzeti tartalék: néhány kilométer magasan automatikusan tesztelik a hajtóműveket, és ha minden rendben van, a korábbinál sokszorosan erősebb hajtóművek révén ugyancsak simán függőlegesen landolhat a maga erejéből az űrrepülőtéren, és ezután a következő startig nem kell mást tenni vele, mint feltölteni az üzemanyagtartályokat; nagyobb karbantartásra tíz repülés után van szükség.

...és amikor öt hely már foglalt: a műszerfal is felhajtható

Elon Musk egyszerű példával érzékelteti, mennyire fontos költségcsökkentő tényező az újra-felhasználhatóság: a repülés ma is még csak kiválasztott kevesek privilégiuma lenne, ha a repülőgépeket egy repülés után el kellene dobni...

A Dragon V2 működését, „helikopterszerű”, a Földön bárhol szárazföldön végrehajtható leszállását bemutató rövid videó további érdekességeket, „trükköket” is felfed, például hogy az energiarendszer működéséhez szükséges napelemtáblák nem kinyithatóak, hanem egy burkolat alatt rejtőznek a műszaki rekesz oldalfalán, ez a rekesz egyébként leválik a légkörbe érkezés előtt, lehet, hogy ez az egyetlen, nem újra használható része a rendszernek. Létfontosságú az űrhajó biztonsága szempontjából a javított hőpajzs, amely visszatéréskor védi a szerkezetet, ráadásul, mint a bemutatón is látszik, a hőpajzsból kell, hogy előbukkanjanak azok a talpak, amelyre az űrhajó aztán leszáll. Ugyancsak érdekes és logikus megoldás a felhajtható orrkúp, amely mögött ott a dokkoló berendezés.

Függetlenül attól tehát, hogy az űrsikló-rendszer kivonása után az ISS-re most még csak a Szojuz-űrhajókkal repülhetnek fel az amerikai személyzetek is; függetlenül attól, hogy ez most az orosz–amerikai kapcsolatok mélypontján történik, és Moszkva már eldöntötte, 2020 után a maga részéről sorsára hagyja az űrállomást (vagy egyes korábbi tervek szerint az orosz fél leválasztja az ISS-ről az orosz modulokat és önállóan működteti őket); tehát függetlenül attól, hogy az amerikaiak számára rendkívül fontos és sürgős a saját hordozóeszköz kifejlesztése, a Dragon V2 végre valóban új korszakot hozhat az emberes űrrepülések világában, és leválthatja a most működtetett, de tulajdonképp végtelenül elavult, a hatvanas–hetvenes évek szintjét megtestesítő űrtechnikát. Korábbi bejelentések szerint a SpaceX személyszállító űrhajója 2016–17-ben vihet először embereket az űrállomáshoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.