Veszélyes, nem professzionális: Szuhoj kontra B-52

iho/repülés   ·   2020.08.31. 12:00
Clipboard01

Keresztező manőver harminc méteren belül, plusz a forszázs turbulenciája.

Elfogások, közeli kísérések korábban is történtek orosz és amerikai/NATO gépek között, manapság mind a Balti-tenger, mind az Északi-tenger vidékén, valamint a Földközi-tenger keleti medencéjében számos esetben találkoznak viszonylag békésen a két szuperhatalom gépei. De ami a napokban a Fekete-tenger fölött lezajlott, az sokkal súlyosabbnak értékelhető, mert valóban közel volt a helyzet a katasztrófához.

Augusztus 28-án két Szu-27-es közelítette meg az amerikai légierő egy B-52-esét, az amerikai közlemény hangsúlyozza: nemzetközi vizek fölött. Az ügy idáig nem lett volna veszélyes.

Azonban a Szuhojok egyike a bombázó bal oldaláról váratlan keresztező manőverrel áthúzott jobbra, a B-52-es előtt mintegy 100 láb, vagyis körülbelül harminc méter távolságban, ráadásul az orosz pilóta ehhez utánégetőt kapcsolt, ami újabb veszélyforrás volt.

Manőver közben...

A hatalmas bombázót alaposan megrázta és „manőverező képességében korlátozta” a keresztező vadászgép forszázsa által keltett turbulencia. Az amerikaiak szerint az orosz harci gép pilótája a keresztező manővert többször megismételte.

Az Orosz Nemzetvédelmi Központ ezzel szemben azt állította, hogy a harci gépek „biztonságos távolságban” közelítették meg az „ismeretlen objektumot”, hogy aztán az amerikai légierő B-52-eseként azonosítsák. Az orosz közlemény leszögezi, a bombázónak „nem volt engedélye az orosz határ megsértésére”, de ugyanennek a közleménynek egy másik mondata elismeri, hogy a gépet „semleges vizek felett” közelítették meg, mindenben a nemzetközi jog szerint jártak el és mind az amerikai bombázó, mind az orosz harci gépek rendben visszatértek saját repülőterükre.

Az amerikaiak verzióját, miszerint az orosz gép manővere „nem volt biztonságos és nem volt professzionális”, eléggé egyértelműen bizonyítja a B-52-es pilótafülkéjében készült videó, amit a légierő portálja adott közre, és amelyen nem csak a keresztezés látható, hanem a hatalmas gép rázkódása is, amint az orosz gép utánégetőjének az örvénylése megcsapta a bombázót.

Az amerikai légierő európai-afrikai parancsnoka, Jeff Harrigian a maga részéről úgy fogalmazott, hogy az ilyen akciók növelik az összeütközés veszélyét, szükségtelenek és nem összeegyeztethetőek azzal, amit az angolszász repülőtársadalom „good airmanship” néven foglal össze, az aviatika részeseinek általános magatartása és erkölcsisége jellemzőjeként.

Hogy egy ilyen „játék” valóban súlyosan veszélyeztetheti a repülés biztonságát, az egy régebbi történet tanulsága, amire a The Aviationist, több más eset mellett emlékeztet.

2001-ben Hainan szigetétől több mint száz kilométerre délkeletre az amerikaiak egy tengerészeti felderítője és egy J-8-as kínai harci gép két közeli áthúzás után ütközött össze, utóbbi pilótája az ütközéskor életét vesztette, a P-3- Orion komoly sérülésekkel kényszerleszállt Hainan szigetén.

Az Orion Hainanon

A kínai hatóságok azt állították, hogy az amerikai gép – egy amúgy elég nehézkes, lassú, négy légcsavaros gázturbinával szerelt szerkezet, amely az ütközés pillanatában is robotpilóta irányítása alatt repült, „váratlanul a kínai vadászgép felé fordult”, és ez okozta volna az ütközést. Az Orion személyzetét a kínaiak őrizetbe vették, sőt, azért is felelőssé tették az amerikaiakat, amiért engedély nélkül leszálltak egy kínai repülőtéren, és azt követtelték, hogy Washington kérjen bocsánatot az incidens miatt. Az amerikai fél sajnálkozását fejezte ki, amiért bekövetkezett az incidens, de nem ismerte el, hogy felelős lenne a bekövetkezte miatt, mindenesetre ezt Peking bocsánatkérésnek vette és ennek fejében engedte szabadon az Orion húsz főnyi személyzetét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek