146-osok infracsapdával: új-régi RAF-szállítógépek
Két, frissen átépített egykori TNT-s teherszállítót vett át a Királyi Légierő afganisztáni szállítási célokra: a típust egykor Magyarországon is használták a Malév TNT gépeként.
A BAe-146-200QC négyhajtóműves középkategóriás konstrukció, utasszállító változata, amelyet dundi törzse és négy hajtóműve miatt Jumbolino néven emlegetnek, ma is naponta látható Budapesten a Brussels Air és a Swiss színeiben.
Az afganisztáni brit jelenlét hatalmas nyomás alatt tartja a RAF szállítógéáp-flottáját, nemrég nyilván ennek a fokozott igénynek a válaszaként jelentették be, hogy a valóban elavult négy farokhajtóműves VC-10-es tanker-szállítógépeket a tervezetthez képest később vonják ki a hadrendből.
A BAe nemcsak a kategóriájához képest széles törzsével válik alkalmassá szállítási feladatokra, hanem azzal a képességével is, hogy magasan fekvő repülőtereken is meglehetősen rövid pályákról tud operálni. Ez a rendkívül erőteljes szármechanizáció mellett a négy hajtóműnek köszönhető, ami viszont a kereskedelmi forgalom teszi kevéssé vonzóvá a típust, de például a nagyobb forgalmat generáló vonalon szívesen használják a társaságok London City felé, ezen az igen meredek megközelítéssel használható rövidpályás londoni reptéren kifejezetten sűrűn landol a 146-os.
Az eddig kereskedelmi forgalomban használt gépeket nemcsak hogy átfestették, de fontos kiegészítőkkel szerelték fel a biztonságos hadszintérközeli üzemeltetés érdekében, a teherszállítókon vannak a hőfejes rakéták megtévesztésére szolgáló infracsapdák és a radarirányítású eszközök ellen hasznos radarcsalik is.
A gép üzemeltetése nem lesz túlságosan nagy változás a RAF számára, a gépeket ugyanúgy Northolt bázison állomásoztatják, mint azt a két 146-100-ast, amely a királyi család utazásait szolgálja. Ez utábbi gépek összesen ötfőnyi személyzettel repülnek, két pilótával és és egy a gép kiszolgálását felügyelő mérnökkel, valamint kétfőnyi kabinszemélyzettel. A teherszállító 146-osok pilótáinak munkáját pedig nyilván egy loadmaster, rakományfelügyelő egészíti ki.
A program költségeit az Egyesült Királyság számvevőszékének adatsora tartalmazza, eszerint a két gép beszerzése és átalakítása összesen 47 millió fontba, 72,7 millió dollárba került, ami új gépek beszerzéséhez képest valóban kedvező megoldás. A gépeket a védelmi tárca szerint még tavasszal bevetik az afganisztáni szállítási feladatok teljesítésére.