A nagy reptérköltözés Isztambulból Isztambulba: április 5–7!

iho   ·   2019.03.18. 11:15
cim3

Sokadik halasztás után – legutóbb március 3. lett volna a határidő – a most ismert időpont április 5–7., amikor az új isztambuli repülőtér végre komolyan beindulhat, miután a nemzeti légitársaság is átköltözik a régi légikikötőből.

Még tavaly ősszel számoltunk be arról, hogy Erdogan elnök a török nemzeti ünnep alkalmával formálisan megnyitotta a török metropolisz új repülőterét, miután még a nyáron az ő különgépe volt az első leszálló az első elkészült pályán. Ugyanakkor már akkor ismert volt, hogy noha felszálltak az első menetrend szerinti járatok is, a reptér tényleges felpörgése késik. Istanbul Grand Airport helyett továbbra is a túlzsúfolt Atatürk, vagy a kisebb, az ázsiai oldalon fekvő Sabiha Gokcen indítja és fogadja az isztambuli járatok túlnyomó többségét.

A mostani hírek szerint április 5-én hajnali 2-től április 7-én éjfélig tart „a nagy költözés”, és - noha e teljesen leáll a régi reptér forgalma is, ennyi idő kell ugyanis, hogy onnan az összes felszerelést átszállítsák az új helyszínre és ott üzembe helyezzék az összes fontos berendezést, kezdve a 44 tonnás repülőgép-mozgató járműtől a könnyű és kicsi, de létfontosságú adathordozókig. A teljes átszállítandó anyag 47 ezer 300 tonna, és 1800 főnyi személyzet kell, hogy megtalálja és felélessze az új munkahelyét, a teljes állomány a reptéren 16 ezer fő lesz.

A tervek szerint az Atatürk leállása után tíz órával, helyi idő szerint délután kettőtől éled fel a forgalom az új légikikötőben. Ez idő alatt tehát a Turkish Airlines Isztambulból induló és oda érkező járatai is szünetelnek, érdemes ezt tehát a légitársaság magyar utasainak is tudni, amikor jegyet váltanak például valamelyik népszerűbb távol-keleti járatra.

Mint korábban is megírtuk, a teljes kiépítettség elérésekor Isztambul új légikikötője a legnagyobb lesz a világon, évente 200 millió utassal (a most listavezető Atlanta forgalma százmillió körüli évente), hat pályával, 70 ezres autóparkolóval, és 500 gépnek elég állóhellyel. De ezt a szintet 2028-ban fogja az IGA teljesíteni.

A mostani első lépcső 90 milliósra méretezett, egy 3750 és egy 4100 méteres pályával, és 7 milliárd 200 millió dolláros bekerülési költséggel, a teljes befektetés mostani becslések szerint 30 milliárd 650 millió. A cél is egyértelmű: az új megareptér lehet a versenytársa, és a reptér révén lehet a Turkish a konkurense a mostani, a térségben domináns Öböl-menti reptereknek és légitársaságoknak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek