A repülőgép mérgezte a pilótáját

iho/repülés   ·   2011.08.15. 13:57
_F_22_Raptor_cimke

Továbbra is a földön vesztegelnek a világ legmodernebb csapatszolgálatban álló harci gépei, az F-22-esek, miután kiderült, hogy a repülőgépvezetők vérében toxikus anyagokat találtak. A május óta tartó vizsgálat eddigi eredményei szerint ezek az anyagok felelősek azokért a hipoxiához, oxigénhiányhoz hasonló veszélyes jelenségekért, amelyek repülés közben léptek fel, és amelyek gyaníthatóan felelősek egy F-22-es elvesztéséért és pilótája haláláért. A novemberi katasztrófa után még csak az oxigénrendszer zavarára gyanakodtak, de mostanra kiderült, jóval bonyolultabb a probléma, mint hogy a repülőgépvezető nem kapott elég oxigént a csutorájába.

A fedélzeti oxigéngenerátor, az OBOGS által szállított és belélegzett levegőben égésgázokat, jégmentesítők molekuláit és egyéb anyagok nyomait fedezték fel, de még mindig nincs biztos válasz arra, hogyan kerülhettek ezek a pilóták szervezetébe.

Az F-22-es Raptorok letiltása egyébként igen súlyosan érinti a hajózókat, akik Hawaiitól Alaszkáig repültek a géppel különböző bázisokon, de most csak két F-22-es szimulátor révén tarthatják fenn repülési jártasságukat a típuson. 210 nap elteltével az utolsó repülésük után már újra kell vizsgázniuk a szakszolgálati engedélyükért. Ha a gépeket ismét repülésre alkalmasnak nyilvánítják, először az oktatópilóták nyerhetik vissza a képesítésüket, majd azok a berepülő pilóták, akik a most készülő és még át nem vett példányokat tesztelik, mert a letiltás ezekre a gépekre is érvényes.

Az F-22-eseket jelenleg kizárólag az amerikai légierő használja, a Lockheed majdnem 160 példányt szállított le 60 milliárd dollár értékben. Más államoknak Washington nem engedélyezte az eladását, pedig elsősorban Japán és Izrael szeretett volna vásárolni a „lopakodó”, ugyanakkor utánégető nélkül hangsebességnél gyorsabban repülni képes, a legmodernebb digitális harci és repülési elektronikával felszerelt Raptorokból.

Kapcsolódó hírek