Airbus neo: két hónap csúszás? Hajtómű-ügyek

iho   ·   2016.02.08. 13:45
lufi_cim

Az Airbus csoport úgy döntött, a soron következő első repülés, a hosszabb törzsű, nagyobb kapacitású A321neo szűzfelszállása során nem használja a  Pratt & Whitney hajtóműveit, helyette a konkurens CFM LEAP turbinákkal repülteti a tesztidőszak kezdeti szakaszában gépet. Ugyanakkor a Pratt-féle hajtóművekkel szerelt 321neók átadása továbbra is 2016 végéig várható. Az Airbus szóvivője, Stefan Schaffrath szerint a 321-es berepülési programjában sok teszt esetében nincs jelentősége annak, hogy azokat a gép milyen hajtóművel repüli.

A hírt közlő Bloomberg megjegyzi: a mintegy 4500 példányos neo-rendelésállomány 28 százalékát P&W, 33 százalékát CFM hajtóművekkel szerelik, a többi gép esetében a megrendelő még nem döntött a hajtómű típusáról.

 

Korábban írtuk:

Újra kell, hogy tárgyalja a neo-átadásokat az Airbus, adja hírül légitársasági forrásokra hivatkozva a Reuters. A hírügynökség emlékeztet arra, az első módosított, újrahajtóművezett A320-ast az ígért 2015-ös határidő után néhány héttel, januárban vette át a Lufthansa, a korábban megállapodott kibocsátó, a Qatar helyett. Január 25-én a légitársaság lerepülte első járatát is a géppel (itt csak egy nap volt az eltérés a jelzetthez képest, de ezért is valamiféle hajtóműprobléma volt felelős). A Reuters szerint azonban az év következő időszakában az átadások két hónapos csúszására kell számítani.  Egyelőre az sem derült ki az Airbus weboldaláról – részletes januári adatok még nem jelentek meg –, hogy az első Lufthansa-neót követte-e azóta egy következő.

Az első neo-átadás egyben az első P&W GTF-hajtómű átadása volt (fotók: Airbus, Lufthansa)

Az Airbus egyébként is inkább 2016 második felére jelezte a neók kibocsátásának felgyorsítását, ugyanakkor a Reuters hamburgi forrás nyomán közölte, az első átadott géppel tizenegy leszállítás előtti tesztrepülés történt, ami egy új típus esetében érthető, de azért szokatlanul magas szám. Egy másik jelentős vásárló, az indiai IndiGo már decemberben jelezte, „ipari okok miatt” nem kapja meg a megállapodott időre első 320neóját.

Mint arról korábban beszámoltunk, a csúszások oka az új, a Geared Turbofan technológiát alkalmazó Pratt & Whitney hajtómű, amelynek első sorozatát a gyártó annyiban korlátozta, hogy indítás után csak három perccel szabad a hajtómű teljesítményét emelni, vagyis megkezdeni a gurulást. Egyes internetes hozzászólások ezt nem tartják túlságosan nagy problémának, mások viszont azt kérdezik, vajon a háromperces várakozási idő érvényes-e például akkor is, amikor egy leállt hajtóművet a levegőben próbálnak újraindítani.

Az első neo érkezése Frankfurtba

Egyes hírekben csak „dokumentációs problémák” szerepelnek a hajtóművel kapcsolatban, más közleményekben „szoftveres és kisebb hardveres” nehézségeket említ a hajtómű gyártója, illetve az Airbus. A United Technologies, a P&W anyacége a maga anyagában konkrétabban jelöli meg a hibát: „hűtési problémáról” van szó, amit még ebben a hónapban orvosolni fognak, de addig szükséges a három perc alapon.

Ehhez képest értelmezhető a konkurens amerikai–francia CFM International közleménye, amely az A320neo másik, illetve a Boeing 737 MAX egyedüli hajtóművét gyártja, és amely arra emlékeztet, a LEAP-1 hajtómű elektronikája közvetlenül az elülső ventilátor-fokozat mögé került, tehát „hűvös környezetbe”, mert már a tervezés korai szakaszában számoltak a túlmelegedés problémájával.

Hajtómű-hiba hátráltatta az első neo-járatot is

Ugyancsak nyilván a versenytárs háromperces problémájára válaszol a CFM, amikor jelzi, a LEAP-1 az A320neókon az indítási folyamat kezdetétől ötven másodperc múlva már felpörgethető.

Mint arról korábban beszámoltunk, a két vetélytárs hajtómű közül a CFM a kevésbé radikálisan új; valamivel kevesebb megtakarítást ígér a GTF-típushoz képest, viszont az eddigi tapasztalatok szerint rendkívül megbízható. Ezt látszik alátámasztani az a néhány nappal ezelőtti hír, miszerint a Boeing, amelynek a maga újrahajtóművezett 737-ese nemrég repült először, az Airbushoz képest épp arról tárgyal a megrendelőkkel, hogy az első MAX-ok átadását fél évvel előbbre hozza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.