Atlas, az elátkozott: most a reduktorral van baj!
Újabb bajokkal kell megküzdenie a közös európai katonai szállítógép programjának, az A400M most nyilvánosságra került technikai hibája, hogy „elfárad” a hajtómű és a légcsavar közti áttétel-rendszer „egyik fontos alkatrésze”. Értesülések szerint áprilisban a RAF egyik Atlasának személyzete észlelt problémát repülés közben, és le kellett állítani az egyik TP400-as hajtóművet, annak vizsgálata derített fényt a súlyos hibára, amit aztán más gépeken is észleltek. Az első hírekben magának a hajtóműnek a részegységeiről volt szó, amelyek nem bírták a terhelést és a hőhatásokat, újabban beszélnek hajtómű és a légcsavar közti reduktor meghibásodásáról.
A problémákról az első negyedéves beszámoló kapcsán szót ejtett az Airbus csoport pénzügyi vezetője, bejelentve egyben, hogy átfogó vizsgálat indul a gépet érintő bajok orvoslása érdekében. Az A400-asok pénzügyi eredményei nyilván azért jelentenek „komoly figyelmeztetést” Harald Wilhelm szavai szerint, mert a teherszállítók leszállítása késik, a felhasználók a problémás gépeket nem veszik át, súlyos milliók maradnak el bevételként a le nem szállított és ki nem fizetett példányok miatt. Ahhoz képest, hogy az idei évre legalább húsz A400-as átadását tervezte az Airbus, eddig mindössze kettőt sikerült szolgálatba állítani.
A kész példányok szolgálatba állítása ráadásul olyan fontos képességek elmaradása mellett történt, mint a katonai felszerelések ejtőernyős dobása, vagy a helikopterek légi tankolása. Most pedig, Wilhelm közlése szerint, maga a gyártás is áll, amíg nem oldják meg a műszaki problémát, ami egyébként nem azonos azzal a korábbi hibával, amely a légcsavaragyakat érintette 2009-ben és 2010-ben. A helyzetet az európai légügyi hatóság is vizsgálja és várható, hogy az EASA direktívát ad ki az ügyben, de ennek a részletei még nem nyilvánosak.
A német sajtó arra emlékeztet, hogy néhány napja maga Enders Airbus-elnök is elismerte, hogy az A400 mind a gyártás, mind az átadások dolgában komoly bajokkal küzd, „új és váratlan problémák miatt a reduktorokban”. A német partner meglehetős nyíltsággal veti fel a gépekkel kapcsolatos aggályait, a légierő eddig két év alatt csak hármat vett át, idén kilencet kellene, hogy szolgálatba állítson, de ez a terv feltehetően már nem érvényes.
A Süddeutsche Zeitung megszerzett egy még nyilvánosságra nem hozott jelentést, amely szerint a hajtóműhibák és a pótalkatrészek hiánya miatt egy-egy gép akár hónapokra is a földre kényszerül. Ha a gép repül, akkor jó, de valószínű, hogy ha megkapja a légierő mind a negyvenet, abból húsznál nem sokkal több lesz csak egyidőben repülőképes. Olyan problémák is vannak a géppel, amit például a Maliban zajló bevetések mutatnak: az Atlas több fontos repülőtéren bizonyul túl nehéznek, csak a felszállópályán lehet kiszolgálni, amit tehát addig blokkol, amíg a repülőtéren van.
A lap internetes kiadása szerint egyre erősebb az az óhaj a légierő berkeiben, hogy (további A400-asok mellett vagy helyett) a német kormány inkább C-130-asokat vásároljon a most gyártásban lévő, modernizált J-változatból.
Egy francia lap már így teszi fel a kérdést: A400: az elátkozott repülőgép? A cikk emlékeztet az egyik gép tavalyi lezuhanására a gyártóhely, Sevilla környékén, és arra is, hogy az Atlas egyik képességének, a helikopterek légitankolásának elmaradása miatt a francia hadvezetés kénytelen erre a funkcióra 500 millió dollárért beszerezni amerikai C-130-asokat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!