Az első lépés Amerika meghódítása felé

iho   ·   2013.04.09. 13:00
cim

Ha szimbolikusan is, de megkezdődött az európai Airbus amerikai gyárának építése az Alabama állambeli Mobile-ban.

A több mint ezer meghívott jelenlétében Fabrice Brégier Airbus elnök-vezérigazgató az Egyesült Államokban épülő gyártóhely jelentőségét hangsúlyozta az európai vállalat globális terjeszkedési folyamatában. „Vásárlóink még több olyan repülőgépet akarnak, amely csökkenti az üzemanyagfogyasztást, a kibocsátást és az üzemeltetési költségeket. Ezzel az összeszerelő üzemmel a vásárlóink igényeit helyben elégítjük ki” – mondta Brégier, utalva ugyanakkor a keskenytörzsű Airbusok iránt világszerte érzékelhető igényekre is. Amikor ez a vonal beindul, az Airbus lesz az egyetlen repülőgépgyártó, amelynek Ázsiában, Amerikában és Euirópában is lesz összeszerelő vonala, mondta az elnök.

Tom Enders beszél, a háttérben a JetBlue egyik 320-asa: ez a légitársaság kapja az első itt gyártott gépet

Az új, 600 millió dolláros beruházással készülő gyártósoron A319-es, A320-as és A321-es utasszállítók készülnek, az építkezés teljes erővel nyáron indul majd. Az első gépek összeszerelését 2015-ben kezdik el, az első itt elkészült Airbus keskenytörzsű utasszállítókat 2016-ban adják át a megrendelőknek. Amikor teljes mértékben felfut a termelés, havonta négy gép kerülhet ki az alabamai gyártósorról, ezer főnyi szakképzett személyzet közreműködésével.

Az Airbus anyavállalata, az EADS nevében Tom Enders elnök üdvözölte a megjelenteket, de megszólaltak a helyi közösségek képviselői is, akik elmondták, milyen fontos szerepet játszik majd a helyi foglalkoztatásban, a települések életében az építkezés és az új üzem.

Egy év múlva már meglesznek az épületek, három év múlva átadják az első itt készült gépet

Míg az Airbus a kilencvvenes években havonta egy gépet adott át az Egyesült Államokban és Kanadában valamelyik légitársaságnak, addig a 2000-es években már havonta hármat, és a mennyiség  azóta is emelkedik, tavaly már több mint 800 320-as repült amerikai társaságoknál. Az európai gyártó tízezredik megrendelése is amerikai légitársaságtól, a Virgin Americától futott be a céghez, és igen komoly az új típusok iránti amerikai igény is, a 320neo és a 350XWB megrendelői között ott van az American Airlines, a Hawaiian, a JetBlue, a United és a US Airways is.

Mindeközben az is érthetővé teszi az amerikai összeszerelő üzem létesítését, hogy az európai gépek készítéséhez többszáz amerikai beszállító az USA 40 államából biztosít alkatrészeket, fontos részegységeket: mint ismeretes, a keskenytörzsűek hajtóművei is olyan nemzetközi konzorciumok keretében készülnek (CFM International, IAE), amelyben a legnagyobb amerikai hajtóműgyártók is részt vesznek.

A jövendő gyártócsarnok helye: az Airbus hírek szerint már a bővítésre is megvette a területet

Az Airbus egyébként tavaly nyáron jelentette be, hogy betör az amerikai konkurencia „hátsó udvarába”, éls akkor dőlt el a helyszín, a gyártó eddigi alabamai technológiai központja. Toulouse, Hamburg és Tiencsin után ez lesz a negyedik gyártósora a cégnek. Érdekes mód a tavalyi bejelentést Európában kísérte komoly kritika, mert sokan a kontinens iparági foglalkoztatottságát, a francia és német munkahelyeket féltették a döntéstől, amelyről azt is elmondták az elemzők, hogy az Airbus oda telepíti amerikai üzemét, ahol az amúgy erős szakszervezeteknek Alabama törvényei miatt a legkevesebb a befolyásuk a munkavállalók és munkaadók vitáiban.

Kapcsolódó hírek