Bagrami baleset: elszabadult rakomány, nem szabotázs

iho   ·   2015.02.11. 11:15
cim

Az elszabadult rakomány okozta az amerikai üzemeltetésű Jumbo lezuhanását Afganisztánban – állapította meg a vizsgálatot végző NTSB. A zárójelentés még mindig nem készült el, de a most közzétett dokumentumok szerint a repülőgépnek, amely Bagram támaszpontról szállt fel, egyrészt váratlanul eltolódott a tömegközéppontja farokirányba, de ezen kívül a rögzítésről leszakadt hasznos teher átszakította a hátsó nyomástartó falat és tönkretette a farokrészen a vízszintes vezérsík beállításához és a kormányfelületek mozgatásához szükséges rendszereket is.

A N949CA lajstromjelű, a National Airlines által üzemeltetett 747-400-as a Camp Bastian brit bázison kapta meg a rakományt: három 18 tonnás és két 12 tonnás páncélozott járművet. A gép Dubajba tartott, Bagramban üzemanyagot vett fel. Mint arról akkor beszámoltunk, felszállás után az eseményről készült videófelvételek tanúsága szerint a Jumbo élesen megemelte az orrát majd jobbra lebillent és lezuhant, a földet érés után felrobbant, és elégett. A személyzet mind a hét tagja életét vesztette.

A vizsgálat mostani állása szerint legalább az egyik, a leghátsó jármű leszakadt a tartóiról, hátrasiklott, még a gép becsapódása előtt eltalálta és letarolta a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője dobozait, amelyek még a levegőben leálltak, ezért nem lehet még száz százalék biztonsággal meghatározni a katasztrófa okát. Ezután törte át a rakomány a nyomástartó falat, ennek nyomai mind a rögzítőkön, mind a falon láthatóak. A hidraulika-rendszer néhány darabját és más alkatrészeket a felszállópályán találták meg, ez is azt sugallja, hogy az elszabadult rakomány megrongálta a kormányzás rendszereit.

Az NTSB szerint ekkor a gép hidraulika-rendszerei közül legalább kettőt tönkretett, és feltehetően eltörhette a vízszintes vezérsíkot állító alkatrészt is, márpedig ha ez a menetes tengely elszabadul a bekötési pontjaitól, akkor a vízszintes vezérsík vezérlése sem működhet, és biztonságosan nem képes a gép tovább repülni – hangzik az NTSB megállapítása.

Mint az anyagból kiderül, a pilóták felszállás előtt arról beszéltek maguk között, hogy a járműveket rögzítő egyik heveder elszakadt, és hogy az egyik páncélozott jármű „néhány hüvelyknyit” elmozdult a repülés első szakasza alatt. A dokumentumokból az is kiderült, hogy a kocsikat palettákon rögzítették a gépben, és jónéhány, egyenként két és féltonnás szakítószilárdságú hevedert használtak.

Az NTSB megállapításai azért fontosak, mert noha az elszabadult rakomány mint valószínű ok már elég hamar előkerült a baleset után, ezt a National mindeddig azzal próbálta cáfolni, hogy hiszen egy utat már biztonságosan lebonyolított a gép a lekötött páncélos járművekkel. Az azonban, hoigy a pilóták is beszéltek a rakomány elmozdulásáról, új elem a vizsgálatban.

Ugyancsak fontos az NTSB-anyagban, hogy kizárhatók más okok, amelyeket feltételeztek közvetlenül a baleset bekövetkezte után. Az egyik ilyen teória, amelynek amúgy nincs nyoma a balesetről készült videón, a gép lelövése lett volna, az afganisztáni kormányellenes erők ugyanis azonnal maguknak vindikálták a gép elpusztításának „sikerét”. A másik feltételezés az volt, hogy szabotázs történt: netán valakiknek sikerült volna a tankolás során nem megfelelő, esetleg vizes kerozint juttatni a gép tartályaiba, amely a hajtóművek leállásához vezetett volna.

Egy ügyvédi iroda, amely néhány áldozat családját képviseli, nem sokkal az NTSB-dokumentum kibocsátása után jelezte, az abban foglaltak megerősítik szándékát, hogy halált okozó hibás tevékenység miatt beperelik mind a gyártót, mind a cargo-rendszer tervezéséért felelős Telair Internationalt. A Boeing egyelőre nem kívánta kommentálni sem a kiadott dokumentumokat, sem az ügyvédek kezdeményezését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.