Bolgár repülőnap, búcsúzó és reménybeli típusokkal
Furcsa név első hallásra: BIAF – Bulgarian International Aviation Festival, vagyis Bulgáriai Nemzetközi Repülő Fesztivál. Százéves a bolgár repülés, szeptember 4-én és 5-én a bolgár aviatika centenáriumát köszöntötték a bolgár légierő krumovói repülőbázisán.
A légitámaszpont Plovdivtól 12 kilométerre található, és a szokásos kelet-európai katonai repülőterek hangulatát idézi. Az egyik sarkában modern polgári légiforgalmi épület, napi egy-két járattal, a másik oldalán csendesen rothadó Mi-8/17 és Mi-24 helikopterek.
A bolgár légierő fő harcirepülőgép-típusa a MiG-29-es 9.12 változata, 9.51 kétüléses UB gyakorlógépekkel kiegészítve. A repülőnapon két UB a zónában volt, és egy kiállított, leharcolt harci változatot is megtekinthettünk. A BIAF végeztével a Graf Ignatyevo bázis mellett elhaladva az autóból láthattuk háromgépes készültségüket is, tehát legalább féltucat gép biztosan repülőképes.
Rendszerben áll még a MiG-21BISZ vadászgép is, hozzájuk is van még két működő UM gyakorló változat. Ezeket a gépeket azonban valószínűleg kivonják, mivel a kétüléses gépek üzemideje lejár, így a kiképzés lehetetlenné válik. Az oroszok esetleg meghosszabbítanák rendszerben tarthatóságukat, azonban erről nem tudunk semmit. Az orosz gyártmányú vadászok készültségben R-60 (AA-8 Aphid) rakétákat hordoznak, bár a 29-esekhez modernebb R-73 és R-27 rakétafegyverzet is van.
A bolgár légierő jellegzetessége, hogy a vadászrepülőgépeken kívül csatarepülőgépekkel is rendelkezik, ez az egyedüli NATO-ország, ahonnan még nem vonták ki a Szuhoj Szu-25K (UBK) típust. A bezmeri bázison állomásozó alakulatnak azonban csak néhány üzemképes gépe van, amelyeknek a repülési idejük is eléggé korlátozott. Valószínű, hogy 2012-ben már a „Békaláb” is kivonásra kerül. A BIAF-on egy kiállított példány mellett közeltámogató bemutatót repültek a típussal. Sajnos mindkettő kétüléses UBK volt, és jó lett volna, hogy ha a programot repülő Szuhojra legalább néhány nem irányított rakétakonténert is felfüggesztenek, nagyban növelve az életszerűséget.
A helikopterek közül a Mi-24-est már kivonták a rendszerből, maradt viszont még a Mi-17 szállító. A jövő azonban a nyugati típusoké. 12 francia Cougar (modernizált Superpuma) szállítóhelikopter már hadrendben áll, de ez a tervezettnél kevesebb, mivel az ország fizetőképessége korlátozott. Ugyanez a helyzet a szállító-repülőgépeknél is; rendszeresítették a C-27 Spartant három példányban, de a negyedik megrendelését pénzhiány miatt törölték, ráadásul egyet már javíthatatlanul taccsra vágtak.
A románok is rendszeresítették a típust, és a BIAF-on is kiállították az egyik gépüket. A szlovákok, csehek is új szállító típusokat állítanak szolgálatba, lassan már csak hazánkban repülnek elaggott Antonov 26-os repülőgépek.
Beszereztek már hat Pilatus PC-9 gyakorlógépet, bár az L-39 Albatrosok papíron még rendszerben vannak. A bolgár határőrség is bemutatott egy éjjellátó berendezéssel rendelkező Augusta 109-est, ami azt jelenti, hogy a nyugati technikát rendszeresítették.
A távlati tervekben a bolgár légierőt 6-8 darab modernizált, vagy új harci repülőgéppel szeretnék megerősíteni. A BIAF főszponzora ezért a SAAB volt, a cég négy JAS-39-cel szerepelt a repülőnapon. A két kétüléses D-változat profilja az utasrepültetés volt, eggyel pedig a svéd légierő berepülőpilótája tartott bemutatót.
Az EADS négy eurovadásza közül kettőt állított ki. Nem volt letakarva a hajtóművek beömlőnyílása, látható volt az észlelhetőség csökkentésére tervezett S-alakú szívócsatorna. Két Eurofighter a zónában volt, ebből az egyikkel szintén bemutatót repültek. A Eurofighter dinamizmusa fölényes volt a Grifféhez képest. Az EADS elhozott egy spanyol Buchonból visszaalakított, de repülésképtelen, ezüst fémszínnel politikailag korrekté tett világháborús Bf-109G2 vadászgépet. Mindkét vállalatcsoport sapkák, plakátok és ingyen ajándékok tömegével készült a repülőnapra, szinte minden második néző ezeket hordta.
A Lockheed Martin programot nem repültetett, de a spangdahlemi ezred két F-16 Block50-es harci gépe (egyik a századparancsnoké) ott díszelgett a kiállítósoron.
Az oroszok a MiG-29 további alkatrész-utánpótlására szerződést írtak alá, talán a szlovák változathoz hasonló modernizálás is bekövetkezik. Valószínűleg ezért láthattuk a MiG-29OVT programját Beljajevvel a pilótafülében. A gépet a délelőtti órákban ki is állították, és aki szerencsés volt, az orosz mechanikusokkal együtt tolhatta az állóhelyre.
A repülőprogramban a Griff, az Eurofighter, a MiG-29OVT mellett a bolgár MiG-21-es géppár bemutatta a C-27 Spartan QRA elfogását, Szu-25 támogatás mellett zajlott a Cougar+Mi-17+ kommandós bemutató, MiG-29UB Forma 2-es versenyautóval tartott gyorsulási versenyt. Láthattunk PC-9 szólót, román IAR-99 Soim bemutatót, és repült a svájci légierő PC-7 köteléke. A polgári repülőgépek közül néhány sport- és túragép mellett az egyik hazai légitársaság A-320-asa repült demót, és a Ryanair közforgalmi járatai két alkalommal szakították meg a programot.
Összességében: aki bolgár Szu-25 és MiG-21 repülőgépet akart még látni a levegőben, annak feltétlenül el kellett jönnie, mivel e típusok jövője már erősen kétséges, a többi statikus és dinamikus bemutató pedig már csak hab volt a tortán.
A Szolnoki Repülőmúzeumhoz hasonlóan a krumovói bázis mellett található a Bolgár Légierő Múzeuma, amelyet típusválasztékával ugyancsak feltétlenül meg kell tekinteni a repülés szerelmeseinek, de ez már egy másik történet.