Bonjour, Monsieur Grizzly!

iho/repülés   ·   2013.08.06. 15:30
A400M_kiskep

A szűk körben megtartott, hivatalos – és régen várt – aktusra augusztus elsején került sor, a francia haditechnikai beszerzésekért felelős hivatal, a Direction générale de l'armement (DGA) jóváhagyásával. Az első gép az MSN7-es gyári jelet kapta, azaz a gyártósorról lekerült hetedik, egyben a második sorozatgyártású A400M került Orléans-Bricy légitámaszpontra, mely a típus franciaországi központja lesz. Az új, „összeurópai” stratégiai szállítógép ünnepélyes, a sajtónak és a közvéleményke szóló hadrendbe állítása várhatóan kora ősszel történik majd meg. A nagyszabásúnak és politikai vezetőktől zsúfoltnak ígérkező ünnepségre a típus gyártósorának is helyet adó, spanyolországi Sevilla melletti San Pablo repülőtéren kerül majd sor, várhatóan ősszel.

Az Airbus A400M műszaki szempontból sikernek számít - pénzügyileg kevéssé. <br>(fotó: flickr.com)

Az első A400M-et idén még két további gép átadása követi. Franciaország összesen 50 példányt rendelt meg, de jelenleg még nincs meg a pénzügyi forrás minden gép megvásárlására. Spanyolország éppen a napokban, augusztus 2-án jelentette be, hogy a szerződésben szereplő 27 gép helyett csak 14-et állít hadrendbe. A maradék 13 példányt exportra fogják felkínálni, ehhez azonban a programban részt vevő többi ország (Belgium, Franciaország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Törökország) beleegyezése is szükséges lesz. Az esetleges jóváhagyás ugyanakkor éppen anyagi veszteséget is jelenthet, hiszen az eredeti tervek szerint éppen az exportra gyártott gépek bevételeiből kellene a gigantikussá hízott (több, mint 5 milliárd euró, 25 százaléknyi) költségtúllépést kifizetni.

Kinél landolnak majd az exporta kerülő példányok? <br>(fotó: Airbus Military)

Az Airbus Military szóvivője, Maggie Bergsma kijelentése szerint a gyártó nem kevesebb, mint 400 A400M értékesítésére lát lehetőséget a következő 30 esztendő során. Emlékeztetőül: jelenleg összesen 174 repülőgépre van szerződés és ebből csupán négy, Malajziának leszállítandó szállítógép számít exportnak. Az Airbus véleménye szerint miután hadrendbe és mindennapi szolgálatba állnak az A400M-ek, a leendő vásárlók meggyőződhetnek majd a típus képességeiről, teljesítményéről. Így az érdeklődők már a dolgos hétköznapok üzemeltetési adatai alapján fognak majd dönteni az A400M megrendelése mellett.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.