CER: fejlődés határon innen és túl
Kettőezertizenhat rögös lesz, de a tervezett eredményt tartani tudják, az első közel negyedév eredménye is biztató – hangzott el a CER Holding sajtótájékoztatóján. A társaság 2015-ben összesen (a magyar, a szlovák és a román leányvállalatot számolva) 3322 vonattal 2 millió 524 ezer tonna árut szállított Közép-Európában, ebből a magyar CER Hungary 2598 vonattal, és valamivel több mint kétmillió tonna áruval veszi ki a részét. Az adózás előtti eredmény is impozáns pozitívumot mutat, ezt az eredményt jelentősen befolyásolta a CER Slovakia 2015 második félévi növekedése. Sajnos a romániai leányvállalat a helyi sajátosságok miatt nem tudott érdemben hozzájárulni a növekedéshez, a társaság itt elsősorban a szállítmányozási szerepkörre fog koncentrálni a jövőben.
A CER vasúti szállításainak jó részét tavaly a 2016. március 21-ével lejáró MOL-szerződés adta: jelentős részben fuvaroztak olajat, olajkészítményeket az egyes finomítók, feldolgozók között. Az előzetes egyeztetés az olajcéggel zátonyra futott, az ígért tender eredményhirdetése is áprilisra csúszik. A 2016-os tervek mindezektől függetlenül a 2015-ös eredmények szinten tartását tartalmazzák: a magyar vállalatnál 2600, a szlováknál 500 vonatra számítanak – ez utóbbinál több mint félmillió tonna áru elszállítása a várt eredmény. A menekültválság, a déli határátlépők lezárása további nehézségeket gördít a vasúti szállítás elé is, a kelet-balkáni útvonal megnyílásával akár a Lőkösháza–Kürtös határátmenetnél is tapasztalhatók lesznek zavarok.
Tárgyalás szintjén már egyeztetnek egy, közelebbről meg nem nevezett befektetővel, az egyeztetés májusra várható, ennek eredményétől, valamint a MOL-tender kimenetelétől függhet a harmadik Transmontana mozdony megvásárlása is. A kieső fuvarok okozta kapacitástöbblet kiegyenlítésére több, nem hagyományos szállítmányt is elvállaltak, és vállanak a közeljövőben is. Példának okáért Csehországból hosszúsín-szállítmányokat továbbítanak balkáni (Macedónia, Bulgária) országokba, rendszeresek immár a transzformátorszállítmányok is. Részt vettek a budapesti HÉV kéreg alatti szakaszának karbantartásában, és az Oroszországba felújításra küldendő metrószerelvények szállítását is a CER végzi. Az első metrószerelvény várhatóan áprilisban érkezik Budapestre, és innentől a szállítás folyamatos lesz: a bejövő metrókat egyből további felújítandókra cserélik. Sikerült a technikai gondokon is úrrá lenni: a metrókocsik egyes kocsialji szerelvényei a vasúti berendezéseket rongálták, a csatlással, megfékezettséggel is akadtak problémák az első út során.
Cél továbbá az egyre hosszabb távon közlekedő vonatok továbbítása. A Transmontana mozdonyok első szlovákiai próbája sikeres volt, a folytatás március végén várható, amikor a biztosítóberendezések zavartatását mérik. Ezután következhet a vonatos tesztüzemmód, és ha minden megfelelő, mozdonycsere nélkül haladhatnak a vonatok Jókúttól (Kúty) Kelebiáig vagy Lőkösházáig. Ez, és a MOL-szerződés sikere, továbbá újabb szállítmányok megszerzése garantálhatja a harmadik Transmontana beszerzését, amellyel további vontatási kapacitást tudnak kínálni.
A CER tevőlegesen vesz részt a még kidolgozás alatt álló Smart Rail programban is. Ez az európai uniós projekt a magánvasúti kocsik, kocsicsoportok továbbítási rendszerét hivatott megalkotni, vagyis az irányvonati mennyiséget el nem érő, néhány kocsiból álló szállítmányoknak kíván gyors, de legfőképpen gazdaságos (a rendezőpályaudvari szolgáltatásoknak mindenhol magas az ára) lehetőséget teremteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!