CSeries: sok éve az első új keskenytörzsű a levegőben!

iho   ·   2013.09.16. 17:45
cim

Eredetileg tavaly kellett volna, hogy először felszálljon, aztán tavasszal, az első prototípus kigördülésekor júniusi, később júliusi időpontot emlegettek, majd következett a „heteken belül” megjelölés, végül egy héttel ezelőtt az: „amikor az időjárás megfelelővé válik” formula: most végre a jelek szerint minden összejött, és a levegőbe emelkedett Mirabel repülőterén a kanadai Bombardier új utasszállítója.

A CSeries az orosz regionális Szuhoj Superjet után, de annál egy jelentős kategóriával feljebb, hosszú ideje az első valóban új, egyfolyosós, vagyis keskenytörzsű konstrukció, amelynek épp tart a berepülése: szélestörzsűekből két új is van a légtérben, a Boeing 787-ese és a nyár óta repülő Airbus A350 XWB, de a maga módján ugyancsak kockázatos középhatótávolságú keskenytörzsű piacra, pláne abba a kategóriába, amely a Boeing és az Airbus típusai számára közvetlen konkurenciát jelent, ez az első próbálkozás.

Az utolsó előkészületek: az időjárás még mindig kicsit felhős Mirabelben <br>(fotó: Twitter)

Amint ezt korábban jeleztük, a Bombardier épp azért bízik a gép üzleti sikerében, mert eleve a kategóriájának tervezték, vagyis nem valamilyen nagyobb változat kisebb változata, mint amilyen az A318-as vagy a Boeing 737-600-asa. Ezek a gépek gazdaságtalannak is bizonyultak, a kanadaiak azonban a most létező hasonló befogadóképességű utasszállítókhoz képest sokkal modernebb, könnyebb, csendesebb, környezetbarátabb gépet készítettek. Ráadásul egy vadonatúj, ígéretes hajtóművel, a Pratt & Whitney GTF-családjának első típusával, amely optimálisan állítható fordulatszámú elülső ventillátorfokozattal dolgozik, és ez megint csak nagyban hozzájárulhat a versenytársakhoz képest olcsóbbnak ígért üzemeltetéshez, húsz százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz.

Nem utolsósorban fontos a Bombardiernek a szűzfelszállás, mert ez a kanadai cég eddigi legnagyobb gépe. Az első repülést igen komoly tesztsorozat előzte meg, többek közt a nagysebességű gurulópróba.

Az első start azonban a cég elképzelései szerint nemcsak technikai, hanem üzleti áttörés is lesz egyben. Lehet, hogy a megrendelők óvatosságát - egyelőre csak 177 példányra van fix vevő - az magyarázza, hogy nem egyszerűen egy új gépről, hanem ráadásul új rendszerű hajtóműről van szó, ez a párosítás nyilván fokozott technikai kockázatot jelent. De épp ezért bíznak a Bombardier főnökei nyilatkozataik szerint abban, hogy a sikeres szűzfelszállás után megindul a megrendelések áradata; a gép jövő évre tervezett forgalomba állításáig már háromszázas rendelésállományt prognosztizál a vállalat. Különösen fontos lehet, ha a kanadai gépből a kanadai nemzeti légitársaság, az Air Canada is vásárolna, ráadásul a hírek szerint nem kevesebb, mint száz példányt.

Gurulás a pálya felé: szinte némán... <br>(fotók a Bombardier helyszíni közvetítéséből)

Az első példány építését két éve kezdték el, márciusban volt a kigördülési ünnepség, amelyen bejelentették a nagyobb testvér, a CSeries 300-as programját. A mai első repülésre sokezren jöttek el a Mirabel repülőtérre, Bombardier-alkalmazottak és érdeklődők egyaránt.

A közönség soraiban az első reakciót az változtta ki, amikor a gép vagy húsz perccel a felszállás előtt már kigurult a pályára, alig lehetett hallani a hangját.

A gép hamar eljött a betonról

Először a kísérőgép, egy speciálisan berendezett Global 5000 üzleti gép szállt fel, majd a 06-os pályán maga a CSeries 100-as. A gépet Chuck Ellis, a cég vezető berepülő pilótája vezette, a kéthajtóműves a reptér légterében még nem húzta be a futóit, ez nyilván a repülés egy későbbi szakaszában történhetett meg.

...és meggyőzően emelkedett

Az első repülés során a legfontosabb a gép alapvető viselkedésének megfigyelése, hogyan reagál a kormánymozdulatokra, mit tapasztalnak a pilóták a fly-by-wire rendszer viselkedéséről a különféle repülési módokban, eltérő sebességtartományokban és magasságokban. Ugyancsak az első repülésen próbálják ki a fékszárnyak működését, a futók behúzását és kibocsátását, és más alapvető funkciókat.

Felvétel a kisérőgépből

Az első reakciók szerint a felszállás nagyon sima és meggyőző volt, a gép hamar eljött a betonról és remekül emelkedett. A hajtóművek csendességének az ad jelentőséget, hogy remények szerint a CSeries már most teljesíti a jövő szigorodó zajnormáit is.

Két óra és húsz perc elteltével a gép és kísérője ismét feltűnt Mirabel légterében, végrehajtott egy szép áthúzást, majdegy újabb körről, hosszú kilebegtetés után simán leszállt. A repülés időtartama a földön lévő Bombardier-emberek szerint azt jelentette, hogy a gép jól vizsgázott az első teszteken.

Összesen öt géppel hajtják végre a berepülési programot, a második példány is közel van már a befejezéshez. Közben Mirabelben elkészült az új gyártócsarnok is, amelyből a gyár képviselői szerint akár évi 120 CSeries is kigördülhet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek