Kanadai megrendelés dönthet a kanadai gép sorsáról

iho   ·   2013.08.27. 19:30
cim_festett

Miközben továbbra sem tudni, mikor lesz az új kanadai keskenytörzsű utasszállító régen várt első felszállása, a kanadai „flag-carrier” bejelentette, még az idén dönt flottájának megújításáról, és ennek a folyamatnak a keretében komolyan tanulmányozza a Bombardier gépét.

Mint arról korábban beszámoltunk, a CSeries prototípusának repülését az eredeti tavalyi határidő lejártával júniusra majd júliusra tervezték, aztán ismét elhalasztották, és azóta a standard szöveg a Bombardier részéről az, hogy „a következő hetekben” következik a szűzfelszállás. Friss információk arról szólnak, hogy most már a nagysebességű gurulópróbáknál tartanak, miközben le is festették a gépet.

Mindeközben épül már az új gyártócsarnok a CSeries gépek építésére, és Mirabel repülőtere megkapta a kanadai hatóság meghosszabbított engedélyét azokra a légtérkorlátozásokra, amelyek a tesztrepülésekhez szükségesek.

Az Air Canada bejelentése azért fontos, mert egy ilyen szerződés sorsforduló lenne a gép történetében, az eddigiekhez képest komoly távlatokat nyitna a piaci siker felé. A CSeries ugyanis eddig még nem érte el azt a megrendelés-számot, amely behozná a fejlesztés költségeit, és nem jutott olyan nagyléptékű üzlethez, amely igazán komoly áttörést jelentene az új típus számára a piacon. A légitársaságok, amelyek nagy mennyiségben lennének potenciális vevői a típusnak, sorra másképp döntenek, konkrétan inkább választják a jól bevált Airbus vagy Boeing keskenytörzsűt, illetve ezek újrahajtóművezett, továbbfejlesztett verzióit. Legutóbb az IAG-csoport határozta el a CSeries helyett Airbusok megvásárlását sikeres európai diszkont leányvállalata, a Vueling számára.

A CSeriesről a Bombardier ugyan joggal mondja, hogy ellentétben a kisebb Boeing és Airbus típusokkal, amelyek nagyobb gépek rövidebb változatai, az eleve a 120-140-es kategóriába készülő kanadai versenytárs konstrukciójánál fogva gazdaságosabb üzemeltetést ígér, mint a versenytársaké. Ez mindenképp igaz volt a 140 alatti kategóriában, olyannyira, hogy a nagy gyártók sem annyira preferálták ezt a géposztályt, sőt, az ennél kisebbeket ki is vonták a következő, újrahajtóművezett verziók közül.

Ehhez képest az első CSeries példánya összeszerelésének befejezésekor a Bombardier bejelentette a gép nagyobb befogadó képességű változatának a programját, amelynek maximális utasszáma 160. Vagyis a Bombardier mondhatni előre menekül és közvetlenül harcba száll a Boeing és az Airbus ellen az általuk uralt kategóriában. Viszont a CSeries eladását a kanadaiak nyilván nem tudják olyan kedvezményekkel összekötni, mint amiket akár a Boeing, akár az Airbus képes felajánlani nagybani vevőiknek.

Az Air Canada megrendelése egyrészt mennyiségben, másrészt a típus presztízsében is hatalmas előrelépés lenne, hiszen a kanadai társaság több mint 100 egyfolyosós gép beszerzésében gondolkodik, miközben a CSeries eddig mindösszesen 177 gépre tud fix megrendelést felmutatni. A gyártó ugyanakkor azt hangsúlyozza, hogy az első felszállás után várakozásai szerint mindenképp megugrik majd az igény a gép iránt.

Kapcsolódó hírek