CSeries: száz nap után ismét a levegőben!

iho   ·   2014.09.08. 16:15
cim

A Mirabel repülőtéren száz nap elteltével ismét a levegőbe emelkedett a Bombardier új utasszállítójának egyik prototípusa, az FTV-2. Vagyis nem az a gép, az FTV-1, az első tesztpéldány, amelynek szárnya alatt május 29-én felrobbant a hajtómű, hanem a második gép a berepülésekre legyártott négy közül.

Mint arról többször beszámoltunk, május végén földi karbantartás közben lépett fel a súlyos hiba az új gép új hajtóműveinek egyikénél, a PW1500G a gyártó Pratt &Whitney szerint az olajrendszer hibája és a kisnyomású turbina egyik forgórész-csapágyának besülése okozta a bajt. A Flightglobal szerint miközben a hajtómű gyártója már a hajtóműhiba után hat héttel előállt a maga javítási-módosítási elképzeléseivel, ezután még több héten át zajlott a vita a Bombardier és a Pratt & Whitney között a szükséges lépésekről.

Az új hajtóművek próbája az első felszállás előtti napokban

Hogy ezek a javítások, módosítások pontosan mik, arról most sem lehet tudni részleteket, de mind a gép, mind a hajtómű gyártója továbbra is hangsúlyozza, hogy egyrészt a hibának nincs köze a hajtómű reduktoros rendszeréhez, a hajtómű teljesítménye változatlan, másrészt a gép továbbra is az ígért üzemeltetési előnyöket nyújtja a vásárlóinak fogyasztásban, zajban és kibocsátásban.

A Bombardier alelnöke, a CSeries-program vezetője, Rob Dewar szerint az FTV-2 repülését hamarosan követi a negyedik prototípus, az FTV-4 repülése, és a végéhez közeledik a májusi incidensben megsérült első prototípus javítása is, korábbi jelentésekkel ellentétben a gép törzse nem szenvedett károsodást, és jól haladnak a több helyen kilyukadt kompozit szárny helyrehozásával is. Dewar korábbi nyilatkozata szerint szerencsére a szárny teherhordó elemei nem károsodtak.

Az FTV-3-as újbóli repülése későbbre várható, az FTV-5-ös, az első gép, amelyet majd teljes kabinbelsővel repültetnek, még az összeszerelő soron készül, és az év végre várják a szűzfelszállását.

A most felszállt FTV-2-es mindössze harminc percet repült. A CSeries-program vezetője a berepülést és a légialkalmassági engedély megszerzését változatlanul 2015 második félévére ígéri, a program szkeptikusabb külső megfigyelői azonban arra emlékeztetnek, hogy mindeddig a mostani felszállással együtt 330 és fél órát repültek a gépek, a tesztprogram teljesítéséhez további 2100 órát kell összegyűjteniük a levegőben. Dewar szerint azonban a több mint három hónapos repülési szünetet sikerült alaposan kihasználni a szükséges földi tesztek elvégzésére.

Az FTV-2 a levegőben, az FTV-1 kilyukadt szárnyát is hamarosan kijavítják

Ezzel együtt az eredeti programhoz képest a késés már másfél év, a fix megrendelések száma változatlanul csak 203, a szándéklevelekkel és opciókkal együtt 475, és a késések óhatatlanul tovább emelik a fejlesztés költségét, amit az eddigi eladások még korántsem fedeznek.

Feltehetően ezzel is függ össze, hogy az egyik legjelentősebb minősítő, a Goldman Sachs (igaz, hogy még múlt héten, amikor még mindegyik gép a földön vesztegelt), lefokozta a Bombardier részvényeit, a Malmo Aviation pedig bejelentette, késleltetné az általa rendelt gépek leszállítását, vagyis lemond a kibocsátó légitársaság dicsőségéről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek