Csődbe ment a legnagyobb brit regionális légitársaság, a Flybe

Maron Szilárd Ákos   ·   2020.03.05. 12:00
cim

Csődbe ment és végleg leállt a legnagyobb brit regionális társaság szerda este; a bukáshoz vélhetően a koronavírus adta az utolsó lökést  az utazási igény megcsappanásával, a foglalások is megzuhantak. Természetesen nem csak ennél a légitársaságnál, ha probléma globális szinten érinti a cégeket, de amint ezt több szakértő jelezte, a koronavírus-válság felgyorsítja a légiközlekedés konszolidációját Ázsiában és Európában is.

Napok óta lehetett következtetni a csődre, ugyanis a cég már hónapok óta a pengeélen táncolt, a koronavírus csak az utolsó lökés volt ahhoz, hogy leálljon a társaság. A Flybe-nek több mint 2500 alkalmazottja van, egy tucat regionális repülőtérre repültek, ahonnan szinte csak a Flybe által üzemeltetett járatok voltak a reális utazási lehetőségek.

Flybe De Havilland Canada Dash 8 - Q400, G-JEDU<br> (fotó: Horváth Anikó)

Belfast, Exeter, Jersey, Cardiff, Guernsey, Aberdeen és Birmingham repülőtereket használta leginkább a Flybe, ezeknek a kicsiny repülőtereknek a fennmaradásában komoly szerepet játszott a társaság. A járatok 92 százaléka azonban a Southhamptoni repülőtérről indult, amelynek hatalmas kiesés lesz a Flybe hiánya. A társaság az adatbázisok szerint 65 gépet üzemeltetett, közülük 54 volt a légcsavaros-gázturbinás Q400-as és tizenegy Embraer sugárhajtású regionális utasszállító.

Kedd este a közösségi médiában robbant be először a hír, hogy baj van, itt a vége, amikor a repülőtéren tartózkodó utasok előtt bejelentették a járatok azonnali törlését. Volt olyan járat is, amely már a futópályához gurult ki, de visszafordították a gépet. Később foglalásokról is jött információ, a kifizetetlen adósság fejében a repülőtereket üzemeltető cégek foglalták le az utasszállítókat, más gépek nem kaptak üzemanyagot.

A Flybe hivatalos weboldala, este 11 óra után

Magyar idő szerint este 11 óra után a weboldalukat is üzemen kívül helyezték. Addig azonban fennakadás nélkül lehetett jegyeket vásárolni a már törölt járatokra is. Az utolsó járatokon pedig az érzelmek játszották a főszerepet, sokan sírtak, ölelkeztek, búcsúzkodtak a személyzettel együtt, amikor tudomásukra jutott a csőd.

Az utolsó járat amely leszállt, a Flybe BE1047-es Manchester - Aberdeen járata volt, amelyet egy De Havilland Canada Dash 8-400-al repültek (G-ECOD), a gép végül magyar idő szerint csütörtök hajnali egy óra előtt négy percel ért földet.

Az utolsó járat végső egyenesen<br>(Flightradar24.com)

Mint korábban megírtuk, a Flybe megmentésére született volna egy megállapodás a brit kormány és a társaság között az Air Passenger Duty (légiközlekedési adó) alóli ideiglenes mentességéről, több mint százmillió fontnyi adósság rendezésének halasztásáról, de emiatt a konkurens légitársaságok, a Ryanairtől az easyn át az IAG-ig, sorra tiltakoztak, a kormány pedig hezitált. De végülis a kabinet a még érvényes uniós szabályok szerint járt el, amelyek tiltják, hogy egy légitársaság az üzemeltetésre, a mindennapi működésre kapjon állami segítséget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.