E-útdíj 2013. július 1-jétől: friss kormánydöntés
·
2012.09.17. 09:38
42 milliárd forintot szán a kabinet a használatarányos elektronikus útdíj rendszerének tervezésére és kiépítésére. Ebből az összegből támogatják az indulástól számított egy évig tartó bevezetést is – áll a legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatban.
A privátbankár.hu szerint a határozat felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy a 2013. évi költségvetésben gondoskodjanak a kiépítéshez szükséges forrásról. A rendszert 2013. július 1-jétől vezetik be, a jövő évi büdzsé az év közepétől 75 milliárd forintnyi bevétellel számol az e-útdíjból. Eredetileg az útdíjat 2011 nyarán kellett volna bevezetni, a 2013-as bevétel ebben az esetben 150 miliárd forint lett volna.
A határozat az útdíj rendszerére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával és a szerződés megkötésével az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t bízza meg.
Amint erről az iho.hu is beszámolt, a cégek már várják a közbeszerzés kiírását. A privátbankár szerint a közelmúltban már több cég jelezte érdeklődését a tender iránt: a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna. Az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíjmegoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.
A kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6318 km díjköteles úthosszt jelent.
A mostani kormánydöntés a személyautók esetében annyiban módosult az előző tervekhez képest, hogy fenntartja az időtartamhoz kötött autópálya-használati díjfizetési rendszert, de már nem említi az önkéntes csatlakozás lehetőségét a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez. Az autósoknak tehát egyelőre marad a heti, 10 napig érvényes autópálya-matrica: a négynaposat, amely a forgalom döntő részét tette ki, januárban megszüntették. Emiatt és az úthasználati díjak emelkedésének köszönhetően az idén jelentősen nőttek az Állami Autópálya Kezelő bevételei.
A privátbankár.hu szerint a határozat felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy a 2013. évi költségvetésben gondoskodjanak a kiépítéshez szükséges forrásról. A rendszert 2013. július 1-jétől vezetik be, a jövő évi büdzsé az év közepétől 75 milliárd forintnyi bevétellel számol az e-útdíjból. Eredetileg az útdíjat 2011 nyarán kellett volna bevezetni, a 2013-as bevétel ebben az esetben 150 miliárd forint lett volna.
A határozat az útdíj rendszerére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával és a szerződés megkötésével az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t bízza meg.
Amint erről az iho.hu is beszámolt, a cégek már várják a közbeszerzés kiírását. A privátbankár szerint a közelmúltban már több cég jelezte érdeklődését a tender iránt: a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna. Az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíjmegoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.
A kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6318 km díjköteles úthosszt jelent.
A mostani kormánydöntés a személyautók esetében annyiban módosult az előző tervekhez képest, hogy fenntartja az időtartamhoz kötött autópálya-használati díjfizetési rendszert, de már nem említi az önkéntes csatlakozás lehetőségét a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez. Az autósoknak tehát egyelőre marad a heti, 10 napig érvényes autópálya-matrica: a négynaposat, amely a forgalom döntő részét tette ki, januárban megszüntették. Emiatt és az úthasználati díjak emelkedésének köszönhetően az idén jelentősen nőttek az Állami Autópálya Kezelő bevételei.